• hampo

Vi som gillar vita, lantliga, romantiska Shabby - chic hem.

I våra hem blandar vi ljusa färger med det vita i grunden.

Lantligt och romantiskt i en enda röra.
    Vi vill få fram det personliga ljusa hemmet med mycket romantik och loppisvaror som ger en härlig Shabby-chickänsla.
    Välkomna in!

OBS!!

Vi har också väldigt roligt i denna tråd.

Kram Stina
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-06 00:15:36:
    Vad är Shabby Chic?
    www.inredningsmagasinet.se/content/view/42/52/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-17 09:09:36:
    Tidigare trådar:

Shabby chic: www.familjeliv.se/Forum-5-87/m16212162.html

Lantlig / romantisk inredning:
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m16068674.html

Postorder för Lantlig Romantik...
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m18169554.html
  • Svar på tråden Vi som gillar vita, lantliga, romantiska Shabby - chic hem.
  • hampo
    Danny o Linda skrev 2007-04-12 14:03:51 följande:
    Hampo:Just nu är vårat vardagsrum väldigt mörkt, beige vägg men möblerna är mörkbruna, nått jag tyckte mycket om förr. Har du några tips om hur jag skulle kunna måla om hyllor och v-rumsbordet?Vilken nyans, antikvit, off white eller vitt??Kram
    Ska kolla in på det igen...återkommer!
    Smajla skrev 2007-04-12 14:15:22 följande:
    tack för länken hampo!

Huylan kan vara hylla eller tavellist, knäppis!
  • Mettan69

Tårtsmulan77: Så tråkigt med din tavla. Man är barnslig ibland men vissa saker är man jätterädd om och vill bara inte att de går sönder. Och det har inget med priset att göra. Varje gång jag flyttat (har hittat hem nu) så har jag en låda med kaffekanna i porslin, kryddburkar och dyl från min mammas farmor och mormor som bara jag får bära. För skulle någon annan bära den och tappa den så vet jag inte vad jag skulle göra med den personen...

• hampo
    Danny o Linda skrev 2007-04-12 14:03:51 följande:
    Hampo:Just nu är vårat vardagsrum väldigt mörkt, beige vägg men möblerna är mörkbruna, nått jag tyckte mycket om förr. Har du några tips om hur jag skulle kunna måla om hyllor och v-rumsbordet?Vilken nyans, antikvit, off white eller vitt??Kram
    Du har bra möbler att måla. Köp färg hos Rusta. En antikvit vattenburen lackfärg. Halvblank.
    Är ytorna väldigt torra, vilket jag tror , så räcker det nog att tvätta av dem först med vatten och nån droppe diskmedel. Du vill ju ha shabby-stil. Då ska man vara noga, men ändå inte.

Sen är det olika hur man vill ha sin shabby-stil. Den är personlig eftersom man målar det man vill oavsett det är gammalt eller nytt och på sitt vis.
    Vissa vill ha lite genomslag av det mörka över hela möbeln och andra bara där det ser slitet ut. Själv blandar jag.
    Du får bestämma det själv. Fast jag vet ju hur jag skulle ha gjort.
    Om du vill vet det så säg till. Annars tror jag du klarar det.

Köp den här färgen...den kan du måla med, på plats.

www.rusta.se/product.asp%C4RG+H2O+ANT%2EVIT+0%2C75L&kategori=Lackf%E4rg+inomhus+F%E4rg%2FLim%2FSpackel&p=10101117
  • Danny o Linda
    hampo skrev 2007-04-12 15:04:04 följande:
    Du har bra möbler att måla. Köp färg hos Rusta. En antikvit vattenburen lackfärg. Halvblank.Är ytorna väldigt torra, vilket jag tror , så räcker det nog att tvätta av dem först med vatten och nån droppe diskmedel. Du vill ju ha shabby-stil. Då ska man vara noga, men ändå inte.Sen är det olika hur man vill ha sin shabby-stil. Den är personlig eftersom man målar det man vill oavsett det är gammalt eller nytt och på sitt vis. Vissa vill ha lite genomslag av det mörka över hela möbeln och andra bara där det ser slitet ut. Själv blandar jag.Du får bestämma det själv. Fast jag vet ju hur jag skulle ha gjort. Om du vill vet det så säg till. Annars tror jag du klarar det.Köp den här färgen...den kan du måla med, på plats.www.rusta.se/product.asp

Jag vill MER ÄN GÄRNA veta hur du skulle göra!

In och beundrar ditt hem dagligen. *ler*

• Smajla
    Tårtsmulan77 skrev 2007-04-12 14:22:13 följande:
    Ipomea: Ni kommer säkert få ett jättehärligt kök Vad fint ni har det hemma "Danny o Linda" Äppelcidervinäger är inte gott "Smajla" Jag drack det för många år sedan just för att det skulle vara bra men fy så hemskt det är Jag tror, det var så länge sedan, att jag spädde ut det med vatten men nej, gott är det inte.Ni som sätter spets på hyllor, vilket är bäst?Att limma dit det eller använda häftstift eller hur gör ni?
    Nä, uäck vad äckligt och jag äter bara tabletter ändå men hinner känna smaken
    hampo skrev 2007-04-12 14:55:09 följande:
    Huylan kan vara hylla eller tavellist, knäppis!
    Ooops - nuuu hajar jag Generad
    //Nyinflyttad!!!
  • Kaktus76

HEJ ALLA TJEJER!!! (med så vackra hem)

Är så glad att jag hittat hit,ni och era hem får verkligen skaparlusten att bubbla upp...

Tycker om inredning och vita detaljer,men önskar att man hade mera pengar och tid till att köpa/fixa till fler saker......men just nu går det mesta av pengarna till det kommande bröllopet
    Titta gärna in och tyck till,kom med ideer/tips hur ni skulle ha gjort(JAG TAR INTE ILLA UPP,blir bara tacksam)

Men ikväll blir det inte så mycket gjort,MODO spelar match,måste heja fram dom

Pågående projekt: Målar om en brun pall m hjärta på ryggstödet till ...... ja just det ja,vit,

Må så gott så länge//Linda

• hampo
    Smajla skrev 2007-04-12 15:09:17 följande:
    Ooops - nuuu hajar jag
    Kyss
    Danny o Linda skrev 2007-04-12 15:07:05 följande:
    Jag vill MER ÄN GÄRNA veta hur du skulle göra! In och beundrar ditt hem dagligen. *ler*
    Hyllorna målar du två gånger. Ingen grundning.Långa penseldrag.
    Det mörka kommer att lysa igenom. När det torkat (Vilket det gör snabbt) Så tar du en matkniv (det gör jag) och dra lätt mot dig på kanterna lite här och var. Annars tar du sandpapper.

Bordet skulle jag måla tre gånger . Skulle sandpappra ganska kraftigt vid bordskanten.( På bordsskiva alltså) Inte helt runt om, utan lite här och var. Ganska långa slip på långsidorna och nåt enstaka på kortsidorna.
    Underdelen skulle jag inte skrapa så kraftigt, utan som hyllorna.
    Det är bara att fråga om det är nåt. Går ifrån datorn ibland, trots att gröningen lyser. Men jag svarar när jag kommer igen.
  • Vaniljmamman

*vinkar*
    Nu e jag på hemmaplan igen, har varit ett varv i city med den snabba bussen. Slank förbi några frestande inredningsbutiker å panduro.
    Detta fick jag med mig hem....fattar inte hur det går till...

Nu är det Viiiila som gäller en stund, sen ska ni få se vad jag köpt för pyssel material!
    Ha en najs em!

http://hoppetossadesign.webblogg.se/#
  • Danny o Linda
    hampo skrev 2007-04-12 15:24:28 följande:
    Hyllorna målar du två gånger. Ingen grundning.Långa penseldrag.Det mörka kommer att lysa igenom. När det torkat (Vilket det gör snabbt) Så tar du en matkniv (det gör jag) och dra lätt mot dig på kanterna lite här och var. Annars tar du sandpapper.Bordet skulle jag måla tre gånger . Skulle sandpappra ganska kraftigt vid bordskanten.( På bordsskiva alltså) Inte helt runt om, utan lite här och var. Ganska långa slip på långsidorna och nåt enstaka på kortsidorna.Underdelen skulle jag inte skrapa så kraftigt, utan som hyllorna.Det är bara att fråga om det är nåt. Går ifrån datorn ibland, trots att gröningen lyser. Men jag svarar när jag kommer igen.

Tack snälla du! Ska bege mig mot rusta så fort maken kommer hem.

Hojtar till om det blir bekymmer. *ler*

• hampo
    Kaktus76 skrev 2007-04-12 15:20:58 följande:
    HEJ ALLA TJEJER!!! (med så vackra hem)Är så glad att jag hittat hit,ni och era hem får verkligen skaparlusten att bubbla upp...Tycker om inredning och vita detaljer,men önskar att man hade mera pengar och tid till att köpa/fixa till fler saker......men just nu går det mesta av pengarna till det kommande bröllopetTitta gärna in och tyck till,kom med ideer/tips hur ni skulle ha gjort(JAG TAR INTE ILLA UPP,blir bara tacksam)Men ikväll blir det inte så mycket gjort,MODO spelar match,måste heja fram domPågående projekt: Målar om en brun pall m hjärta på ryggstödet till ...... ja just det ja,vit,Må så gott så länge//Linda
    Tycker att du bor fint, jag.
    Får man säga som man tycker ??? Okej!

Jag skulle måla sängen och nattduksborden i antikvitt.
    Köksmöblerna i antikvitt.

Matrumsbordet skulle jag inte måla. Där kan du ha en vit skål och vita ljusstakar på bordet, om du gillar vitt.

Men som sagt, tycker jag att du har det fint. Kyss
    Vaniljmamman skrev 2007-04-12 15:26:31 följande:
    *vinkar*Nu e jag på hemmaplan igen, har varit ett varv i city med den snabba bussen. Slank förbi några frestande inredningsbutiker å panduro.Detta fick jag med mig hem....fattar inte hur det går till...Nu är det Viiiila som gäller en stund, sen ska ni få se vad jag köpt för pyssel material!Ha en najs em!
    Oj, vad mycket fint!
Svar på tråden Vi som gillar vita, lantliga, romantiska Shabby - chic hem.