• Jomppelina

Vi som gillar tidsenlig retro inredning!

Känner mig så ensam om att gilla och föredra gamla inredningsdetaljer och design av alla de slag. Testar läget här; är jag ensam eller hakar du på?

Allt från väggar, golv och tak till faktiska nyttoprylar, från sekelskifte till 70/80-tal.

Berätta vad du har hittat på loppis, eller känner du till var man kan hitta något som eftersöks?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-30 13:00:59:
    Jemmifers kanonbraiga lästipslista. Du som har böcker som inte finns med, komplettera gärna. Du som har andra lästips; berätta gärna:

Hela familjens hobbybibliotek:

Baskläder för dig som syr
    Batik och ljusstöpning
    Brodera med symaskin
    Brodera, klippa, sy
    Garderob för småfolk
    Kläder i olika material
    Korgarbeten
    Lättsydda accessoarer
    Mjuka leksaker
    Quiltat - praktiskt och snyggt
    Roliga mönstertryck
    Sköna baby- och småbarnskläder
    Sticka till familjen
    Sy för baby och barn
    Sytips för heminredning
    Sömnadstips för hemmet
    Träslöjd
    Utnyttja din symaskin
    Virka till hemmet
    Vävning som hobby

Stora ideböckerna:

Stora boken om antikt, gammalt och nästan nytt*
    Stora boken om att sticka och virka
    Stora boken om att vårda och renovera
    Stora boken om blommor i vas och kruka
    Stora boken om handarbete
    Stora boken om heminredning
    Stora boken om hobbyodling
    Stora boken om krukväxter
    Stora boken om livet förr
    Stora hemhandboken
    Stora husboken
    Stora julboken
    Stora samlarboken
    Stora trädgårdsboken
    Stora örtaboken
    Stora bakboken
    Stora boken om drinkar och drycker*
    Stora boken om fisk och skaldjur
    Stora boken om god och billig mat
    Stora boken om kött*
    Stora boken om sallader*
    Stora boken om smörgåsar & smörgåstårtor*
    Stora matboken

De ideböcker med en * är INTE märkta "stora ideböckerna" men de har samma snitt och storlek. De är dock lite nyare än de som är märkta. Typsnitten skiljer sig också åt på bokryggen.

• Svar på tråden Vi som gillar tidsenlig retro inredning!
  • Jomppelina

Varmt välkommen till alla retrosnokar. Letar själv hus för fullt, även om vi inte har bråttom då vi bor väldigt bra på en gammal gård från mitten av artonhundratalet, men tanken om ett eget finns där ändå bak i hjärnbalken.

Mönster och form och äldre inredningsböcker, klädhistoria etc är något som ligger mig varmt om hjärtat. Och jag kan se tjusningar med produkter från många årtionden, allt som inte är nytillverkat. Älskar att gå på loppisar och att hitta fynd på olika sätt.

Medelålders, mamma till 5 barn mellan 5-fyller 19 i år. Intresset har de fått med sig med modersmjölken och jag skulle nog kunna säga att de alla har sin egen retrofavoritperiod, både kläd och musikmässigt.

• Boothwalker

Gäller det bara inredning här? =) Eller gamla prylar i allmänhet?
    Jag har en gammal barnstol och en gammal barnsäng. En gammal kökssoffa. Och säkert massa andra gamla saker. Bor tyvärr hemma hos föräldrarna nu så hälften står i källaren tyvärr. Vill ha eget och dekorera med gamla saker. Har en bäddsoffa från Ikea som jag inte gillar alls. =)

• Jomppelina

nämen, alla prylar räknas förstås =)! Hej, kul att du hittade hit. Själv går jag igenom ett ordentligt lass gardiner just nu, allt från brun/orange/gul till gröna blad, till lin, till orange... väljer ut vilka jag skall behålla och vilka jag skall göra mig av med. Måste rensa lite i röran så att jag får plats med annat kul framöver!

• Boothwalker

Jag vill ha nånstans att möbellera!!! Jag har inte råd med lägenhet och sos vägrar betala för att jag bara är 23. Man måste vara 25... Så jag kan inte köpa allt jag hittar på secondhand. Men lite saker =) Men jag vill flytta. Min stil är typ gammalt och hemmagjort. Alltså jag vill tillverka egna inredningsdetaljer till mina gamla saker. Jag har vävt en matta. Den passar med den gamla stilen fast den är ny och vävd i jeanstyg =)

• Jomppelina

Men du har ett eget rum hos dina föräldrar? Det kan ju alltid vara en början och man kan ju göra mycket med små medel. Eller det är väl det som är vitsen med att omge sig med antikt, retro, gammalt och skräp.

• Boothwalker

Jo jag har eget. Och tusen prylar. Jag överbelamrar både källare och vind och har spanat in ett hus jag vill köpa för bara 275 000. Men det är pengar jag inte har =( Annars skulle det vara jättebra för mig =) Men visst skulle jag kunna göra om här. Men gör jag det så blir det ju mer än temporärt (har bott här snart ett år. Jag tänkte bara bo hemma över sommaren när jag gick med på att flytta hem) Men jag drar in mer och mer prylar jag vill ha och använda och det blir trängre och trängre... (Ingen som vill köpa ett hus åt en sån som mig? =)

• Jomppelina

... och när de ändå köper ett åt dig kan de ju slänga ett hus det här hållet med!! Stort! En gammal byggdegård eller skola kanske? Eller varför inte en egen kyrka eller gammalt mejeri??? *ahhh, drömmer mig bort*

• Limikas mamma

Hej! Den här tråden låter som något för mig! Jag gillar också "gamla grejjor", och nu har vi haft sån tur att vi fått köpa min mormors lilla gård med en hel del "tillbehör". En hel del av vårat tidigare (nya)möblemang förpassade vi på obestämd tid till uthusen när vi flyttade hit, och här lever vi nu i "blandad retrostil".Perfekt!... Så, kan jag "hänga på "?

• Limikas mamma

Hihi, vad kul! Vi bodde i ett gammalt mejeri för 6 år sedan när vår yngste föddes! Det var byggt på 20-talet och mycket charmigt.
    Och stort, och en spännade planlösning. Kan faktiskt sakna det...

• biina

bor i ett hus från 1950 å allt är original här inne.. trivs jättebra men vissa saker borde nog renoveras, men när den tiden komemr så tänker jag inte renovera i ny stil, utan dte får bli typ 60 -80 tal

plus att jag har en massa antika grejer, som t.ex en vagga från 1846 plus gamla/antika mjöltunnor. mjölkkannor allt har jag hittat på gården. ska lägga in bilder så fort jag har fåttdet så mycket städat att man vågar visa hurd et ser ut

Svar på tråden Vi som gillar tidsenlig retro inredning!