• ACK

Spjälsäng eller utdrags-, växasäng?

När blir barnet för stort för spjälsäng eg? Vi har ju medgivande 0-24 månader i vår adoptionsansökan och jag tror att barnet kommer med all sannolikhet att vara närmare två år när vi hämtar. Bör man satsa direkt på en utdragssäng tro? I början kommer han/hon säkert att sova hos oss ändå för att känna trygghet och jag tror också att det hjälper anknytningan på traven.

Hur har ni andra gjort när ni valt möbler till barnrummet?

A

• Svar på tråden Spjälsäng eller utdrags-, växasäng?
  • Angla

Hmmm vårt kommande barn kommer i och för sig troligtvis inte alls att vara två år ... men så här har vi tänkt. Första tiden vill vi ha barnet nära oss när vi sover inte minst för att markera för vildarna att även denna krabat hör till familjen. Men eftersom att det inte är säkert att just vårt barn vill ligga i vår säng så ska vi ha en spjälsäng i sovrummet för närheten men också så att man första tiden vet att barnet inte hur lätt som helst knatar upp. Sen vet man ju inte om spjälsängen gillas heller. Så hursom så har vi även en växasäng men i barnets kommande rum.

Angla - mamma bortom molnen
  • Kärnhuset

Man bör byta till växasäng när barnet är så stort att det riskerar att vilja klättra över spjälorna. Ett annat tips är att byta innan barnet lärt sig leka självständigt eftersom det då kan vara svårt att få barnet att ligga kvar i sängen...
    Man kan byta till växasäng (eller vanlig liten låg juniorsäng) redan när barnet är 1,5 år.

Men frågan är om man bör börja med det för ett nyhemkommet adoptivbarn. Det kanske inte känns så meningsfullt att köpa en spjälsäng för en så kort tid men om barnet är vant vid det kan det ändå kännas som en trygghet. OM barnet vill ligga där vill säga. Det kan ju också få motsatt effekt.

• Bibimbap

Mitt förslag är att ni om möjligt väntar med att köpa säng till ni vet hur ert barn "vill ha det". Kan ni låna något inledningsvis tex??

För, för våra barn har det varit väldigt olika vad som har varit rätt när det gäller sängar och hur (och var) man ska sova.
    Vårt första barn hade vi tänkt ut det så fint för - hon skulle förstås sova hos oss - det var ju bra för anknytningen! Det visade sig vara en omöjlighet - ingen av oss sov. Det fick krasst istället bli eget rum och spjälsängen - som hon var van vid - då kunde hon nämligen sova! (och vi med)
    Med lillebror gjorde vi därför direkt så att vi försökte göra på samma sätt som han haft det innan. Eftersom han var van att sova hos sin fostermamma ställde vi hans spjälsäng intill vår och tog bort en sida mot sängen till. Det fungerade direkt.
    Sen har vi nu fått ändra på detta när han började bli mobil....

Med dottern är det numera så att hon har en egen säng, en liten IKEA barnsäng, brevid vår och kryper upp till mig titt som tätt på natten. Eget rum och delvis egen säng är helt iskallt

Så om möjligt försök anpassa till hur barnet verkar vilja ha det för att kunna sova bra.
    Spjälsängen kan vara rätt upp till tvåårsåldern med ett barn som trivs i den och inte vill klättra över, men kan vara helt fel för ett annat barn som är klättrigt och är otrygg med den typen av säng.

• Jennie med ie

Vår son sov i spjälsäng på barnhemmet, det hade vi sett på foton. Och vi fick en sådan begagnad och ställde i vårt sovrum. Redan första natten hemma (16 månader) sov han i den, fast han somnade hos oss i vår famn och det gjorde han ett tag sen. Somnade i vår famn, lades i spjälsängen nära vår säng, vaknade framåt morgontimmarna, kom upp till oss och sov hos oss resten av natten. Efter ett tag började han somna _i_ sin säng, med oss ståendes bredvid klappandes på hans rygg, och när han fick eget rum efter 8 månader (då var han 2 år) somnade han helt själv i den.

Han hade spjälsängen tills han var nästan 3. Han var/är liten till växten, sov bra i den och gjorde inga allvarliga försök att klättra ur den även om han rent fysiskt nog hade kunnat..... Nu har han en vanlig juniorsäng, växasäng kändes onödigt.

• mammatillvictor

Vi ska ha spjälsäng i början så får vi se om han accepterar den Någon växasäng ska vi dock inte ha utan en vanlig säng

• Ethi

Nu sover vår tvååriga son med oss (i vår 2.40-breda säng) men om han skulle ha egen säng nu så skulle jag inte välja något av alternativen utan en 90-resårmadrass direkt på golvet. Den är lätt att ta sig i och ur själv och det är ingen fallhöjd att tala om. Dessutom blir det lätt att ligga bredvid och natta, läsa sagor eller trösta när det blivit mardrömmar eller är sjukt och eländigt.

• mammatillvictor
    Ethi skrev 2007-04-08 13:19:00 följande:
    Nu sover vår tvååriga son med oss (i vår 2.40-breda säng) men om han skulle ha egen säng nu så skulle jag inte välja något av alternativen utan en 90-resårmadrass direkt på golvet. Den är lätt att ta sig i och ur själv och det är ingen fallhöjd att tala om. Dessutom blir det lätt att ligga bredvid och natta, läsa sagor eller trösta när det blivit mardrömmar eller är sjukt och eländigt.
    Precis, så ska vi också ha, växasäng funkar ju då
  • ComEnt

Från det att vi hämtat våra Prinsar - när de var 14 månader - har de sovit i sitt rum - bredvid vårt sovrum. De har sovit i varsin växa säng och det har funkat jätte bra. Vi har en baby vakt så att vi hör när det "ropar" på morgonen och då tar vi dem till vår säng och så sover vi "klart" natten hos oss, och det brukar bli kring halv 8, 8 på morgonkvisten.

Och det har funkat super bra för oss!!

CompleteEntire CompleteEntire CompleteEntire CompleteEntire
  • lycklig adoptivmamman

min dotter fick sova i spjälsäng några månader (var två år vid ankomsten) mest för att hon var van med det. Sen gick vi över till typ växasäng och nu sover hon i stor säng. Alla dessa olika sängar har varit i samma rum som min bara att nu har vi ett ca 40 cm gap mellan sängarna (fån början stog den brevid min). Hon vill inte sova i eget rum och skulle nog vakna av för mycket tystnad. Hon har ju i alla fall delat rum med tjugo andra så...
    Gå på känn och låt det ta tid om det behövs.

• mammatillvictor

Ethi: Växasäng funkar ju INTE då menar jag

• Crollan

Vår pojke sov i spjälsäng på barnhemmet och har fortsatt med det hemma, han sover 15 cm från vår säng. När lillebror kommer ska vi försöka ha två spjälsängar i vårt sovrum. Sedan när de är mogna får de flytta ut till eget rum och större sängar tillsammans. Ett tips är att köpa begagnat på www.blocket.se en spjälsäng kostar några hundralappar, och vill sedan inte barnet sova i den kan man sälja den vidare...

• Ethi

Silvana, nä jag tänkte väl jag också... Jag fick faktiskt lite huvudbry där ett tag

• mammatillvictor

Crollan:'Blocket är kanon! Jag håller på att kolla på allt möjligt spännande, bl a en till barnvagn, babygym, skötbord ( är ute efter ett speciellt) och baby björn-sele eller vad det heter KALAS!

Vi har fått världens finaste son!
  • Ethi

Silvana, skippa BabyBjörnen och köp en Ergo istället... Mycket skönare och mer ergonomisk för både er och barnet!

• saax

Vi hade spjälsäng till Fanny fram till hon var 2½år. Hon älskade verkligen sin säng och försökte aldrig klättra ur den. I höstas köpte vi en juniorsäng på IKEA som hon också älskar, är jättenöjd med den!!

Svar på tråden Spjälsäng eller utdrags-, växasäng?