• Da Igor

Är vi förutsägbara? :)

Hej alla pappor där ute, det är alltid en fröjd att läsa senaste inläggen på pappaforumet. Vi är som en enda stor mans-pappa-stereotyp/klyscha på något vis *jag är lika delaktig jag men jag hoppas fler ser det komiska i det hela* Det är mycket snack om bilar, whiskey, dataspel, poker, mera bilar, lite familjebilar, lite till whiskey och så ibland kommer någon otippad variant på wrestling/K1 eller senaste Oprah/Martha-programmet... ;) Hoppas nu ingen går igång och fattar fel, ett försök till vardagsfilosofiskt tänkande och reflekterande bara...

Glad Påsk allesammans!

• Svar på tråden Är vi förutsägbara? :)
  • PappaFredrik

Nice att ha lite sällskap. Jag ska vara hemma i höst, men har än så länge hittat nån som ska vara hemma samtidigt, men det är ju ett tag kvar att kolla runt.

/F

• Da Igor

Kul att det blev lite fart i tråden iaf...heja heja! Trevlig helg på er alla....ta´t lugnt idag denna speciella dag 13:e.. :)

• Tvillingfarsa

Jag är med all säkerhet en riktig stereotyp farsa. Teknik och bil är skoj vet du.

Men som sagt mina döttrar ligger mig väldigt varmt om hjärtat.

• hadirajan

Men vad är det som är så fel att vara en stereotyp farsa egentligen? Jag har inte hunnit bli farsa ännu, väntar leverans i November :D
    Men pappor har väl lika mycket rätt att vara stereotypa som kvinnor? Och kom inte och säg att de inte är stereotypa.
    Måste vi vara "unika" och "flummiga"?
    Är väl mer så att alla killar/män här inte uppfyller alla stereotyp kraven, men det finns alltid något för alla här.
    Själv älskar jag teknik men hatar allt vad sport och bilar heter. Är jag typiskt stereotyp? Eller är nästa kille som älskar sport och bilar men hatar teknik och öl stereotyp?

• Fred

Jag känner mig också som en stereotyp farsa och jag gillar det. Men det är nog rätt stor skillnad på oss mot våra farsor, jag städar, tvättar, handlar, lagar mat, leker med barnen, är pappaledig, tar barnen till BVC osv osv osv.. är 100% delaktig, går sällan ut på krogen osv. Samhället hänger inte med. Trots att jag gör allt det här och trots att jag gör samma saker med barnen som min sambo är jag i samhällets ögon förälder Nr2 och det är rätt störande faktiskt.

Det var väldigt kul att du nämde det där med BVC BennyBill det var samma sak för mig senast jag var där med min dotter. "Jaha hej hej vart har vi mamma i dag då? är hon sjuk kanske?" sagt av äldre kvinlig läkare. Hon skulle förklara dom mest enkla och basic sakerna med barn för mig, sånt jag visste redan innan jag hade fått alla barn. hon var nedlåtande.

Vi diskrimineras hårt i vårdnadstvister, och vi gör inte mycket för att det ska ändras. jag har inte drabbats, men folk i min närhet har det, det är väll en tidsfråga

• Marko

I augusti blir jag pappa! Den 16e närmare bestämt!

Illa att ett uttryck som "stereotypfarsa" ens ska finnas tycker jag. Fast det låter "mer rätt" än att säga "stereotypmamma". För vad är det?

Det är ju bara så enkelt att mamman spelar den största och viktigaste rollen i ett nyfött barns liv. Amning, närhet, röst allt. Det är ju ändå i mamman barnet har påbörjat sin livscykel.

Pappor spelar en helt annan roll i barns liv men ACK SÅ VIKTIG!
    Man brukar säga att döttrar som växer upp utan fäder SAMT söner som växer upp utan mödrar förblir miljöskadade livet ut!
    Men så är det ju för alla barn.

Min styvdotter på 4 år leker tillsammans med en fd grannpojke som är lika gammal. Han och hans storasyskon på 10 resp. 17 år har växt upp med sin mamma enbart. Pappan är alkoholist och har inget med barnen att göra alls.

Jag märker på Lovas kompis att han gärna drar sig till mig när jag gör nåt ute på gården. Han ville gärna vara med när jag grejade innanför motorhuven på den gamla 740n. Jag tog upp han och satte han i bilen så han fick pilla o greja med allt som va där inne.

Han har alltid saknat det. "Grabbgrejer". Speciellt eftersom han är uppväxt med massa tjejer.

Nu glider jag lite ifrån det tråden handlar om men jag kände att det var viktigt att ta upp.

Beroende på i vilken del av uppfostran och om det är en kille eller tjej så tror jag att det är TUR att vi "stereotypfarsor" får använda oss av det "stereotypa".

Ett annat exempel. ÄRLIGT TALAT NU PAPPOR!!!!!!
    När eran dotter blir runt 14-15-16 år gammal, börjar dejta killar och ska ut och festa, kommer NI då inte att sitta och bita av era naglar och riva er i håret, av den enkla anledningen att ni VET vad som finns där ute. Kanske va likadana som grabbarna i den åldern.
    Givetvis sätter man sig i bilen och spanar lite på vad som händer!

DET ÄR VÄL STEREOTYPT BETEENDE om NÅT av oss pappor. Man ser det i tv serier m.fl ställen.
    Det är väl jävla bra tycker jag. Mån om sina barn!

Sedan får man gå tillbaka i tiden lite granna och förstå varför denna stereotypen kommit till liv.
    Tidigare var det bara mammorna som följde med barnen till doktorn. Det var mammorna som nattade barnen m.m.m.m.m.

MIN egen pappa..ja....det var min MAMMA som lärde mig att fiska. Mamma spelade kula med mig i sandlådan. Hon följde med mig till Karateträningarna från att jag började vid 4 års ålder och framåt.

Kanske därför jag gett mig fan på att JAG som pappa ska spela en STOR roll i mina barns liv.

PRISA STEREOTYPFARSORNA!!!

Tack för mig!
    //Marko

• Erik82

hejsan Grabbar!!!

Fördommar ja, håller med dig BennyBil, och det är förjävligt att det är så..
    Som när jag säger att jag som pappa längtar tills jag ska få vara hemma, och vi har bestämt att jag ska vara hemma i över 1 år, då kollar folk konstigt och förvånande på mig. sen får man höra saker som , "Du, ska du vara hemma?, din sambo då, är det inte hon som ska vara hemma längst?" eller, " Jaha, varför ska du vara hemma så länge?". Menar, att folk ens har mage att ifrågesätta. Dels passar det bäst för oss ur en ekonomisk synvinkel, men även för att det inte finns något jag vill mer än att vara pappaledig så länge det går.. det kan knappast finnas något mer underbart..

Oj, det här blev känslosamt, kanske lite väl.. jaja.

////erik

• Erik82

svårt det här med det stereo typa... håller nog med dig en hel del me Marko..

jag vill då vara en extremt viktig roll i mitt barns liv... vi ska ha i sep... /// erik

• KalleKn

Kan inte hålla med Ulfino, kvinnorna regerar här och den här hörnan finns enbart för att vi skall kunna säga nått utan att bli anmälda, vilket dom är väldigt snabba på om man på nått sätt är man och har det minsta avvikande åsikt.

• trollkarl

vi pappor har inte mycket att säga till om härinne o den kvinnodominerade välrden, vi får stå pall för mycket skit =)...
    själv begraver jag mig i BF2 när det blir för mycket..

• waiting for an angel

med tanke på att jag själv växt upp med morsan så har jag gett mig fan på en sak. Mitt barn (förhoppningsvis kommer det om ungefär 9 månader) ska iaf kunna lita på sin farsa, och ska inte bara bli påstirrad i 5 minuter efter förlossningen.

• Marko

Man kan se det såhär också:

Världen slåss för jämnställd könsfördelning! Med andra ord slåss världen för att KVINNAN ska jämnställas med MANNEN.....

Verkar som att MÄNNEN blivit borglömde när det gäller barnuppfostran i så fall! Så som några av er berättar att ni blivit behandlade på BB och BVC osv...

Vår barnmorska som vi har är jättebra! Undantaget är att när vi sitter på möten så tittar hon inte ens åt mitt håll?!
    Inga frågor ingenting...På inskrivningen frågade hon Marie om hon hade några kända sjukdomar i släkten..Mig sket hon fullkomligt i! Mitt arv spelar ju minst lika stor roll om inte lika stor?!

• KalleKn

waiting for an angel skrev 2007-05-20 15:19:18 följande:

med tanke på att jag själv växt upp med morsan så har jag gett mig fan på en sak. Mitt barn (förhoppningsvis kommer det om ungefär 9 månader) ska iaf kunna lita på sin farsa, och ska inte bara bli påstirrad i 5 minuter efter förlossningen.
    Tyvärr har du inte mycket att säja till om, om ditt barns mamma får ideer när det gäller den saken. Det finns mer än en mamma som gör sitt bästa för att barnets pappa skall ha så svårt som möjligt att träffa sitt barn.
  • Tyler Durden

Va! det är väl bara att käfta tillbaka

trollkarl skrev 2007-05-20 13:42:55 följande:
    vi pappor har inte mycket att säga till om härinne o den kvinnodominerade välrden, vi får stå pall för mycket skit =)...själv begraver jag mig i BF2 när det blir för mycket..
Svar på tråden Är vi förutsägbara? :)