• Nenne2

Hur många timmar är 70% på en vecka?

Hur många timmar/per vecka är 70%? mån-fredag? Om man vikarierar för ngn som har en heltidstjänst, är jag då tvungen att arbeta 100% eller har jag rätt att arbeta 70%? Jag har småbarn en på 5 år och en på 1 1/2 år. Vill därför inte arbeta mer än 70%.

• Svar på tråden Hur många timmar är 70% på en vecka?
  • Jennie med ie

Om heltid är 40 h så är ju 70% 28 h/vecka.

Antagligen anställde de en vikarie på en 100% utifrån att denna ska kunna jobba just 100%. Jag har för mig att man numera har en grundläggande rättighet att gå ner till 75% om man har barn under 8 år även om man inte arbetat en viss tid innan, men är inte helt säker, men det kan säkert bli trubbel om man anställs som vik på heltid och ändå inte vill arbeta mer än deltid.

• gullican

Det beror ju på vad som räknas som heltid på den arbetsplatsen. Är heltid 40 timmar så är 70% 28 timmar. På vissa arbetsplatser kan heltid var 37,5 tim t ex och då är 70% 26,25 timmar.

Hur som helst, om man tar på sig ett vikariat på 100% så är det ju det man ska arbeta. Om man nu inte begär tjänsten på 70% och godkänner det INNAN man skriver anställningsavtal.

Svar på tråden Hur många timmar är 70% på en vecka?