• Sussa06

Försöker sluta amma men får så ont i brösten..?

Hej.

Jag försöker att sluta amma, eller trappa ner på det och bara amma på natten.. Men brösten bli fulla och det spänner och gör ont..:( Vad gör man då, ska man bita ihop eller kan man trycka ut lite? Fast då producerar man väl mer om man trycker ut?

Hur gör man? Jag vill sluta amma helt innan sommaren..?

• Svar på tråden Försöker sluta amma men får så ont i brösten..?
  • Julia85

Det är svårt att trappa ner på amningen. Jag försökte, men det gick inte. Hade gått ner väldigt mycket i vikt pga amningen. Var helt enkelt tvungen att sluta. Så pang bom så slutade jag.
    Det enda tipset jag har är att ställa dig i duschen och mjölka ut lite grann så det inte spänner lika mycket i brösten. Så gjorde jag och efter 3-4 dagar utan amning så försvann det onda och mjölken sinade.

Borde ju fungera om du mjölkar ur lite så det inte gör lika ont på dagarna?

28 dagar till bf.
  • Sussa06

Sorry sorry..... Men när jag skulle posta inlägget så stod det att det var fel, så jag postade på nytt.....

• lövet2

Jag brukar ta det ganska lugnt, och ta bort ett mål på 2 veckor. Med den lugna takten tar det ett par månader att sluta amma, men då slipper jag ha ont och få mjölkstockning ...

• Sefyria

För mig gjorde det också ont i brösten, de spända och ömmade, när jag försökte sluta amma. Det som hjälpte mig var att stå i duschen med stark stråle rakt över brösten samtidigt som jag tryckte ut det mjölk som behövdes för att bara lätta på trycket, så att säga.

♥ Mamma till Sebastian 060409 ♥
  • Tolvan

Jag slutade amma för en vecka sedan och har också spända och ömma bröst. Har handpumpat lite men dom är fortfarande ömma. Dock LITE bättre. Det jag undrar, hur länge kan det sitta i? Det kanske är olika från person till person.

• true love

Har också slutat amma i veckan. Då hade jag ammat enbart på morgnarna en ganska lång period. Det ömmade rejält de 2 första dygnen efter att jag slutat helt. Nu är det lite bättre, brösten är inte lika sprängfyllda. Men jag undrar också när mjölken "försvinner" och hur länge det dröjer innan det slutar göra ont.

• Roxanne

Jag skulle sluta amma helt och det var jobbigt, brösten var fulla och spännde som sjutton men mjölka ur lite med handen när du står i duschen, men bara tills spänningen släpper.

Tog några dagar för mig innan mjölken försvann men det funkade tillslut iaf.

//

• Sussa06

Tack för tipsen
    Verkar som att det inte kommer att gå helt smärtfritt till, alltså bara att bita ihop ett par dagar..

• HotMamaAndersson

När ja skulle sluta amma. Så ammade ja så som en kväll för sista gången. Sen dagen efter så när det spände i brösten så mjölkade ja ur tills det lättade precis på späningen.. och så gjorde ja så hela tiden till slut spände det inte på mig.

• elinS

för mig tog det ca två veckor tills brösten kändes tomma och normala igen, Ont som f*n hade jag dom första två dygnen, kunde knappt sova för hur jag än låg så klämde det..
    Mitt enda tips är att spola varmvatten rakt på och trycka ut det värsta när det
     blir olidligt.

Svar på tråden Försöker sluta amma men får så ont i brösten..?