• Miss Lau

Atopiskt eksem

Min dotter är 5 år och fick atopiskt eksem när hon var ca 8 mån, plus att det då konstaterades allergi som förvärrade eksemen. Har hela tiden smörjt med propylenglykol i Essex B kräm två gånger om dagen och kortison när det blossar upp. Nu använder vi Elocon som är en stark salva men tidigare har hon haft både Mildison och Locoid. Min dotter är 5 år och vi har väl inga större forhoppningar om att det ska gå över.

• Miss Lau

Jag tror att det beror på hur mycket och vilken sorts eksem man har. Vår läkare har sagt att vi absolut inte ska vara rädda att smörja dottern med kortison, och det ska göras "ordentligt" (dvs minst en vecka och sen trappa ner) när eksemen flammar upp. Skulle vi nöja oss med mjukgörare så går de aldrig över och i värsta fall blir de inflamerade. Vilket tyvärr har hänt när vi varit försiktiga.

• Miss Lau

Förstår inte heller den överdrivna rädslan för svaga kortisonsalvor som tex Mildison. Vår läkare jämförde mildison med lättöl och menade att smörja med mildison var som att dricka en lättöl. Alkohol är skadligt, men det är knappast någon större skada att ta en lättöl en gång om dagen. Vär läkare har sagt att det skadar mer att inte smörja ordentligt än att använda kortison. Det är den info vi fått.

Svar på tråden Atopiskt eksem