• PreMama

Atopiskt eksem

rew,
    Jag är maken är i 30års-åldern och båda har fortfarande atopiskt eksem. Det är m.a.o. inte alls säkert att man "växer ifrån" det.

Kortison är mycket bra när det används som det ska. Om det hunnit bli inflammerat fungerar pevison eller recepfria dactacort (svampdödande + mild kortison) bättre eftersom enbart kortison inte tar bort inflammationen.

Personer med atopisk hud har generellt mer jästsvamp i huden än personer som inte lider av eksem. Svampinflammationerna (riklig eller långvarig atopisk eksem) avhjälps alltså enbart av svampdödande tillsammans med kortison.

Mitt eksem var betydligt mycket värre när jag var yngre och då fick jag nästan alltid kortison att smörja med, betapred kortisontabletter och pevison därtill.

Vänd er gärna till hudmottagningen istället för vanliga vårdcentralen för råd. Kan slå ett slag för Sofiahemmets hud- och allergimott. om ni bor i Stockholm eller har vägarna förbi.

• PreMama

rew,
    Nej. Du måste ha remiss från vårdcentralen alt. gå till en privat mottagning.

Vill också göra ett tillägg till lurvs kommentar om oparfymerat. Det är bra om allt är oparfymerat (eller åtminstone bara milt parfym.): tvål, schampo, balsam, aldrig använda creme med parfym på eksem- inte ens weleda - och sköljmedel bör man tydligen inte använda alls.

Stress är ofta mer eksemframkallande än födoämnen för atopiker även om just röda livsmedel och citrus kan vara värda att undvika.

Hoppas det blir bättre snart!

Svar på tråden Atopiskt eksem