• Jotti

Dr Mugg

Jag har bara en undran, ibland sitter jag och tittar på Latjo Lajban på fyran med min lilla pojk och för det mesta tycker jag de har bra inslag men jag har aldrig förstått mig på Dr Mugg. Vad är det pedagogiska syftet med det programmet? Nu säger jag ju inte att man inte bara kan ha ett program som bara är kul men är det verkligen det?

• Svar på tråden Dr Mugg
  • tissen82

hmm vet inte.. min dotter hon älskar dr:mugg kan sitta i timmar o kolla på det o likaså min sambo:P hon har alla 3 filmer med dom! men vet faktiskt inte vad syftet är

• Eeska

Pojkarna älskar Dr Mugg. Tror inte på något genomtänkt pedagogiskt syfte utan bara att det ska vara kul. Tycker själv det är kul. Har väl egentligen ingen kissochbajshumor men det är roligt hur programmet driver med superhjältar, kvinnosyn och sådant som vi föräldrar tittar på.

• LillaVi

Ja man kan ju undra. kiss och bajs humor, men ungarna verkar ju gilla de...men jag måste säga att de är lite roligt hur dom ser ut när dom pratar...de är ju inspelat och dom står bara och gapar så de ser ju förskräckligt fula ut...

• Jotti

Jag tänkte mest att de program som jag växte upp med var både roliga och man lärde sig någonting så jag är väl 'skadad' av min barndom. Tycker väl att barnprogram skall vara både kul och sådana att barnen lär sig något av dem. Tråkiga jag, kan väl tyckas.

• Eeska

Finns ju massor av superpedagogiska program idag också. Allt och lite till tycker jag är underbart! För att nämna några andra:
    Räkna med skägg
    Myror i brallan
    Evas funkarprogram
    Sedan går ju i alla fall mina gamla barnprogram i repris eller finns på dvd.

• LillaVi

jotti: tyckte att de var bättre program när jag var liten

jag älskade att titta på en cell-sam historia, fem myro är fler..osv

tyckte även bättre om de otecknade filmerna...såsom ronja och lla dom istället för

• Jotti

LillaVi: Ja, eller hur? Ville inte låta som de som säger att det var bättre förr men nog är det väl så i detta avseendet?

Eeska: Jo, visst finns det pedagogiska program idag men vad jag ville få fram var att de kan vara roliga fastän man lär sig något av dem i alla fall. Du har givetvis rätt att de gamla programmen finns på dvd och de har jag köpt till pojken min.

• Jojo77

Jag tycker inte att det var bättre program förr. Tycker det finns jättebra barnprogram nu. iallafall på stv kanske inte tv4 det ser vi inte på.

Hur bra var egentligen Vilse i pannkakan t.ex.?

• MKS72

Både min make och son är helt förtrollade av Dr Mugg... Själv är jag mest förundrad ;o)

Maken hävdar att det är för personer med lite högre intellekt än genomsnittet ;o)

• Tvillingfarsa

Dr.Mugg regerar ju.

Måste alla barnpogram ha nåt pedagogisk syfte? Kan dom inte helt enkelt bara vara roliga?

När mina töser blir lite större och börjar uppskatta barnprogram så får dom såklart se Dr.Mugg om dom vill det.

• MrsXanadu

Allt som barn ser måste inte vara pedagogiskt. Min dotter älskar Dr Mugg och jag ser inget fel i det. Barn behöver inte utbildas eller bli bemötta med pedagogik hela dagarna. Det är nog skönt även för barnen att bara titta på nåt roligt då och då.

• Jotti

MrsXandu: Nä, jag har aldrig sagt att barnprogram MÅSTE vara pedagogiska. Det är ju bara min åsikt och inget faktum. När jag talar om pedagogik menar jag inte att man ska lära barnen kärnfysik. Men det finns ju små saker man kan lära barn. Det är ju inte bara alfabetet, siffrorna eller andra ämnen barn ska lära sig. Det finns ju miljontals andra normer osv som de kan lära sig och då är ju barnprogrammen utmärkta medium att smyga in dessa saker i. That's all.

• Anonym (Kul)

Det var kul men lite överdrivet när det begav sig Glad

• Anonym (Mugg)
    Anonym (Kul) skrev 2024-12-31 22:08:07 följande:

Det var kul men lite överdrivet när det begav sig Glad

Ha, ha, minns att det var så.
Svar på tråden Dr Mugg