• maskoten

Städa oljad ekparkett?

Har precis flyttat in i en lägenhet med oljad ekparkett i alla rum (utom badrummet givetvis )
    Hur ska jag sköta det på bästa sätt? När man våttorkar dem, är det något särskilt rengöringsmedel man bör använda eller undvika?

Not diamonds, but heels are a girl's best friend - William Rossi
  • Svar på tråden Städa oljad ekparkett?
  • sofisan

tror inte du ska våttorka alls... Enbart dammsuga ev bara torka de "torrt".. Har själv det o undviker vatten.

• maskoten

Oj, inte använda vatten alls Vilken tur att jag frågade! Tack!
    Men nu efter flytten så ser det inte alls roligt ut, måste nog "tvättas" av en gång i alla fall.

• game set match

Använd såpa när du skurar och se till att vrida ur moppen ordentligt efter varje sköljning. Moppen får inte vara blöt.
    Sen är det ju bra om man oljar in golvet igen med jämna mellanrum skulle jag tro.

• Modesty B

Jorå, klart du kan våttorka, men vrid ur trasan ordentligt. Använd såpa, det är bra!

• Moster79

Vi har ekparkett i vårt hus och jag fick mer eller mindre skäll av golvföretaget för att jag använt såpa. Har alltid trott att är det något man ska ha så är det såpa! Tar visst bort beläggningen på golvet eller något liknande. Sa att man endast ska använda väl urvriden trasa/mopp utan medel... om om man tvunget vill ha medel så finns det speciella, försäljningstrick enligt mig

• Essa01
    Du ska inte använda något annat än vatten... och väldigt lite av det. Bara torr moppa och torka bort fläckarna... (jag har gått en golvvårdskurs Flört)
  • maskoten

Oj, många tips och många olika bud
    Jag får köra med väl urvriden mopp när det behövs, i övrigt ska jag undvika vatten.

Tack allihop!!

• Modesty B

Skumt, min brolla som är golvläggare rekommenderade mig såpa! Men ok, det finns ju väääääldigt många olika sorters golv. kan ju säkert skilja mkt!

Svar på tråden Städa oljad ekparkett?