• Leaaa

Blå vätska som bvc använder i munnen på barn?!

Ja, vad heter den blå/lila vätskan som bvc har i munnen på barn när dom har blåsor/torsk?! Finns den å köpa på apoteket?

• Svar på tråden Blå vätska som bvc använder i munnen på barn?!
  • SysterHedvig

nej jag tror den är på recept eller bara så att Barnmorskorna kan ge det. Jag har fått gå dit för behandling, de ger inte den så att man får ta hem

• Pillanstjernberg

Heter det inte gentianaviolett eller liknande? Men det används väl inte så mycke längre? Jag tror inte man kan köpa det utan recept iallafall. Jag tror de väljer att behandla torsk med Mycostatin nu istället, men det skiljer sig säker på vart man bor i landet.

Lev här och nu...
  • morzan4

Gentiana Violett heter det. Funkar lika bra med vichyvatten!

• Pillanstjernberg

Ja, Vichyvatten funkar ju också ganska bra. Fast  egen blandning är nästan ännu bättre,tycker jag; 1dl vatten med 1 kryddmått bikarbonat i... Hmmmm om jag inte minns helt fel.

Lev här och nu...
  • Leaaa

han har inte torsk min son, han har en blåsa på tungan som vi behandlat med vichyvatten och vatten/bikarbonat men det har inte funkat...dom på bvc skidade med oss lite "bedövningsmedel" som vi hade på så han kunde äta...hon hade slut på denna "blå/lila" vätska så jag undrade bara om man kunde köpa sig en egen flaska...

• Leaaa

puff, någon som vet om jag hittat det jag söker på kvalitetsvaruhuset?

Svar på tråden Blå vätska som bvc använder i munnen på barn?!