• 1 tu 3

sen vila, förstör nattsömnen???

Har en 5,5 månaders dotter som sista dagarna sovit rätt ryckigt på dagarna, 30 min här, en timma där. Vi brukar lägga henne för natten vid 19-19.30 och hon somnar rätt bra.

Mennu idag sov hon mellan 14.15-15.00 och nu vid 17.30 var hon hon helt slut. Jag la henne nu, men vill ju inte att hon ska sova för mycket för nära inpå natten, då det antagligen kan förstöra nattsömnen.

Så, bör man väcka henne????

• Svar på tråden sen vila, förstör nattsömnen???
  • vinterbabyn

låt henne sova en 20 minutare eller 45 minutare. då är dom lätta att försiktit väcka.
    tror inte de påverkar nattsömnen så mycke.

vår son sover natt 20-08 och dagsömn 10-10.45 13-14.30, 16,30-17.15

ungefär!

ibland vaknar han tidigare än 8 o då sover han kanske halv timme mera på dagen, han blir 5 månader om några dagar.

• 1 tu 3

Ja jag väcker henne nog om en 10 min, om hon inte vaknat. Har inte fått in bra em vilor och då blir det så här sent.

Iof är det ju svårt att styra sömnen, tycker jag. Är hon jättetrött när jag det egentligen inte är "dags att sova", så vill jag inte hålla henne vaken.

• susannn

om jag låter min dtoter sova sent på eftermiddagen sover hon inte bra på natten därfør får hon inte sova efter kl 16:00..

• 1 tu 3

susannn, hur gammal är din dotter och hur ser era vilor ut på dagen.

Jag vill helst att sista vilan ska vara runt 16-17, men som sagt sista dagarna har hon sovit helt olika och "knäppa" tider.

Hon skulle aldrig orka från kl 15 till 19 (som är natten).

• Rulltrappa

min son är sällan vaken mer än 2,5 timmar i sträck, jag skulle definitivt låta honom sova 17.30-18.30, och därmed flytta fram nattsömnen en stund, kanske till 20.00. men det är vi det.

• Rulltrappa

vi kör med flextid på läggningen f ö, mellan 18.30 och 20.30, beronde på sista dagsvilan.

• Linda MI

Låt henne sova! Vi gör som rulltrappa, man kan inte styra deras sömn. I dag sov vår kille mellan 17-17.30, jättetrött efter påskkalas:)
    Han somnade nu vid 19 ändå.Hellre att dom får sova när dom behöver, då tycker jag att nätterna funkar bättre, men det är ju olika på olika barn.
    Lycka till!

• 1 tu 3

Ja hon vaknade av sig själv efter 45 min, så hon löste det på egen hand

Somnade för natten nu vid 20, lite senare än "vanligt". Får väl se hur natten blir.

Nä jag vill egentligen inte heller styra sömnen så och väcka.

Tack ialla fall för era synpunkter.

• susannn

min dotter är 20 månader i dag men har sovit så här sen hon va 6 månader.

11:30-12:30

14:30-15:30

sen natta vid 19:00-19:30 och sover hela naten fram till klockan 8-9 om morgonen utan avbrott.

Svar på tråden sen vila, förstör nattsömnen???