Det kan vara lite svårt med taget i början, men om bröstvårtan blir sned så har barnet bevisligen legat för långt åt det hållet som bröstvårtan pekar åt. Att det känns som att barnet suger hårt är ocksåe en varningssignal på att det inte stämmer riktigt, det ska inte kännas så om tag och läge är rätt.
Det ÄR svårt och det är en träningssak. Bröstvårtan ska peka i bröstets riktning och det är viktigt att låta barnet roota ordentligt och våga vänta ut det där riktigt stora gapet som kan ta en stund innan det kommer. barnet ska vara vänt mot dig, men det är en fallgrop att tänka "mage mot mage" för då drar man ofta omedvetet barnet fel, för magen sitter ju längre ned och i mitten av kroppen, och det är ju inte där barnet ska ligga.
Sen är det också viktigt - om än svårt när man har sår och ont, men extra viktigt då! - att du för barnet till bröstet och att barnet får ta tag själv. Inte hjälpa till för mycket och föra bröstet till barnets mun. Då blir taget oftast för litet.
JoE beskriver det bra här, att det är bröstet riktning man ska tänka på för att det ska bli rätt!
Det finns speciella luftkoppar som jag kan rekommendera som är som mjölkuppsamlare fast med lufthål som ventilerar bättre. amningsnapp kan också vara ett bra hjälpmedel om man har svårt att amma pga smärtsamma sår, eller om barnet behöver hjälp i början för att få ett bra tag om bröstet.
När mitt första barn föddes så av¨rådde man från amningsnapp, men det tror jag inte att man gör iudag på samma sätt faktiskt. Det kan vara ett mycket bra hjälpmedel i vissa lägen! Och idag görs det tunnare och bättre amningsnappar också, så inte ökar risk för mjölkstockning såsom äldre och klumpigare modeller kunde göra. Medela har väldigt bra, man ska nästan alltid ha den största storleken. Den mindre är mer för prematurer.