• kajsa27

såriga bröstvårtor - tips??

Min dotter som är sex dagar gammalsuger så hårt att det blir som sår. Dessutom blir bröstvårtan liksom sned efteråt! Jag försöker vekligen lägga henne som barnmorskorna rekommenderade - ändå blir det snett. jag behöver tips!!!!

• Svar på tråden såriga bröstvårtor - tips??
  • Janneli

fårfett har jag hört ska funka.....
    även fått tips på att gröpa ur en potatis och ha i bh

• Bacillen

Jag använde bepanthen från apoteket. Smörjde som en galning de första månaderna! Trodde aldrig att mina bröstvårtor nånsin skulle bli sig själva igen, men det blev de! Apropå sneda bröstvårtor så fick jag det också. Var på amningsmottagingen för att kolla att sonen verkligen hade rätt tag och det hade han tydligen. (Trots att jag har hört att sneda bröstvårtor tyder på felaktigt tag.) Har inte själv testat det där med amningsnapp, men har två väninnor som hade det från start. De fick inte minsta blåsa eller sår när de kastade amningsnappen och började amma utan. Jag gissar att deras barn hade lärt sig amma då.

• pullan75

Hej.
    Jag beställde en salva på nätet som var kanon. Har testat allt annat, men inget funka. Salvan heter Lansinoh och den finns på företaget Deklofis hemsida. Jag smorde knappt ett dugn innan det blev bättre. Efter ca 3 dygn var mina blödande och variga sår borta. Så den kan jag varmt rekomendera.

• hanna98h

Salvan Purelan är suveränt bra. Såren läkte på en gång. Finns på dom flesta barnaffärer, men jag beställde från www.minimundus.se
    Jag var också noggrann med att byta amningsställning vid varje tillfälle.

• Jullan02

Hade också mycket sår i början, jag la ner amningen helt i ca 2 v, (hade hembesök av en sköterska som hjälpte mig med tips.) Pumpade ur och lät allt läka, sen använde jag sån här amningsnapp när jag började om, pumpade ur litegrann innan jag började, så kändes det mindre. Sen är det bra att lufta lufta så inget ligger och skaver mot, jag värmde även en värmekudde i micron och la över brösten innan jag började, upplevde att det blev bättre då.

Det är inte lönt att förklara för nån som inte förstår
  • J o E

Vet att de avråder från amningsnapp, men det var verkligen min räddning! Hade blödande såriga vårtor redan 12 timmar efter Elsa började amma... Önskar verkligen att jag hade tagit nappen direkt, för då hade det nog gått bättre, nu hade jag ont när hon ammade i 2 månader!

Väntar nästa när som helst och har redan köpt nappar som jag tänker börja använda direkt om samma sak händer nu. För mig var det inga som helst problem att sluta med nappen efter 2månader, Jag "fasade ur" genom att använda nappen när hon tog tag (det är ju då det gör mest ont) och sedan ta bort henne och snabbt ta bort nappen och lägga henne vid bröstet igen.

Det kan också vara så att dina bröstvårtor är sneda insåg att mina var det. Elsa tog liksom ett tag som såg rätt ut, även för barnmorskorna, men mina vårtor pekar liksom inte rakt ut utan lite åt sidan (svårt att förklara, men ni kanske förstår ) Det innebär att Elsa egentligen borde ha tagit ett lite "snett" ta för att komma "rakt" på vårtorna. Det ska jag tänka på med nästa barn!

• Hallonpaj

Det kan vara lite svårt med taget i början, men om bröstvårtan blir sned så har barnet bevisligen legat för långt åt det hållet som bröstvårtan pekar åt. Att det känns som att barnet suger hårt är ocksåe en varningssignal på att det inte stämmer riktigt, det ska inte kännas så om tag och läge är rätt.

Det ÄR svårt och det är en träningssak. Bröstvårtan ska peka i bröstets riktning och det är viktigt att låta barnet roota ordentligt och våga vänta ut det där riktigt stora gapet som kan ta en stund innan det kommer. barnet ska vara vänt mot dig, men det är en fallgrop att tänka "mage mot mage" för då drar man ofta omedvetet barnet fel, för magen sitter ju längre ned och i mitten av kroppen, och det är ju inte där barnet ska ligga.

Sen är det också viktigt - om än svårt när man har sår och ont, men extra viktigt då! - att du för barnet till bröstet och att barnet får ta tag själv. Inte hjälpa till för mycket och föra bröstet till barnets mun. Då blir taget oftast för litet.

JoE beskriver det bra här, att det är bröstet riktning man ska tänka på för att det ska bli rätt!

Det finns speciella luftkoppar som jag kan rekommendera som är som mjölkuppsamlare fast med lufthål som ventilerar bättre. amningsnapp kan också vara ett bra hjälpmedel om man har svårt att amma pga smärtsamma sår, eller om barnet behöver hjälp i början för att få ett bra tag om bröstet.

När mitt första barn föddes så av¨rådde man från amningsnapp, men det tror jag inte att man gör iudag på samma sätt faktiskt. Det kan vara ett mycket bra hjälpmedel i vissa lägen! Och idag görs det tunnare och bättre amningsnappar också, så inte ökar risk för mjölkstockning såsom äldre och klumpigare modeller kunde göra. Medela har väldigt bra, man ska nästan alltid ha den största storleken. Den mindre är mer för prematurer.

• Jullan02

JoE: kommer att göra som dig den här gången,att köpa hem en amninsnapp ifall att, för mig var den räddningen också, väldigt bra uppfinning faktiskt.Glad

Så här i efterhand kan jag skratta åt eländet i början, för mig tog det emot jättemycket att be om hjälp, herregud en sköterska kom till o med hem till mig, kände mig helt värdelös, men hon blev nog min räddning.

Sen hade jag så mycket mjölk att jag pumpade ut litegrann mellan för Julia ville inte ha så ofta..men det är en annan historiaSkrattande

• Tirres

Purelan rekommenderar jag med och den behöver inte tvättas bort innan amning det är rent fårfett (lanolin) om jag förstått det rätt. Funkade super för mig.

• Hallonpaj

JoE:

Jag hade också med amningsnapp i väskan till förlossningen med andra barnet, efter den genomhemska amningstart jag haft med första barnet.

Men jag behövde aldrig använda den. Tvåan var lite större och troligen mer "sugmogen" och jag hade ju en helt annan amningsvana och kunskap än jag hade med första barnet. Amningen fungerade perfekt från början och jag fick aldrig ont eller sår med lillasyrran.

Om hon sög fel eller låpg snett någon gång så kände jag ju också skillnaden och visste hur jag skulle rätta till det, vilket jag inte klarade av när jag aldrig hade ammat tidigare.

Hoppas att du också får en bättre amningstart med andra barnet!

• J o E

Hallonpaj: Tack!!

Har känt mig mycket mer orolig för amningen än förlossningen den här gången.... vill INTE vara med om samma sak igen och har tjatat hos barnmorskan att jag vill ha hjälp med amningen på BB (ska föda på Södra BB där man har samma barmorsketeam före,under och efter förlossningen). Hon säger som du att jag inte ska tänka för mycket på det och att jag har en amningsvana denna gång som jag inte hade förut - och ni har säkert helt rätt. Men det känns som att det var superlängesedan jag ammade, och jag kommer inte alls ihåg.... men kanske är det som att cykla..?

• Pyrethölö

Jag använde amningsnapp på ena bröstet som var sårigt ett par dagar och det läkte jättebra och sonen sa inte något heller. Jag var jättenöjd och när jag slutade med den åt han lika bra som innan!

• kajsa27

TAck för alla bra svar!!!

Såret är borta nu men det blir fortfarande snett så jag jobbar på rätt grepp!

• Tatta

Trots att tråden är mer eller mindre avslutat (?) måste jag bara få rekommendera snäckor. Finns på Huddinge BB för 30:-. Kolla här: www.babybag.se/foraldra/snackor.asp

Snäckorna räddade mig med mina två sista barn (har 3). Det som är bra med dem är att man kan ha dem i BHn utan att de sysn (syns liiite, som man liksom har toppiga bröst) och man vänjer inte barnet vid något annat än bröstvårtan, då man tar av dem vid amningen (så klart)... Fast amningnapp kanske funkar bra för somliga, gjorde inte det för mig.

• Anjo2

Jag håller med hanna98h om purelan, jag köpte aldrig den utan fick ett litet prov av dem på bb och den funkade suveränt... provade även Bepanthen men den funkade inte riktigt lika bra...

Felicia min pärla.
Svar på tråden såriga bröstvårtor - tips??