Förslag på text i vigselringen
I förlovningsringen står våra namn och datumet vi förlovade oss. I vigselri ngen tänkte vi skriva något lite roligare.
Har ni förslag på vad vi kan skriva. Något fint och mysigt utan att det blir allt för banalt.
I förlovningsringen står våra namn och datumet vi förlovade oss. I vigselri ngen tänkte vi skriva något lite roligare.
Har ni förslag på vad vi kan skriva. Något fint och mysigt utan att det blir allt för banalt.
Min kille kom med en en idé igår. Vi låg och pratade om hur olika vi är och därför kompleterar varandra. Han är lugn och medan jag är väldigt känslosam och drivande när det gäller det mesta. Han föreslog att det skulle stå "Du är stormen" i min ring och "Du är lugnet" i hans. Vad tycker ni om det? Blir det föresten konstigt att kalla mig stormen, kan det uppfattas som negativt? Skulle det vara bättre att skriva "Du är drivkraften". Det var nämligen så diskutionen om våra egenskaper började. Han sa att jag var hans drivkraft...
I min vigselring står det "I dag" istället för datum.
Det står initialerna, datum och Av kärlek i våra ringar.
till nagialia ( osäker på stavnigen)
På nåt bröllopsforum läste jag att "Semper amemus" ska betyda "Vår kärlek varar för evigt". Sen finns ju Semper (sempre?) FI som betyder antingen "alltid trogen" eller var det för alltid? Fast det är väl slogan för US Navy eller Marines eller nåt också ;)
I min vigselring står det datum för förlovning, o datum för vigsel, samt min mans namn.
Utanpå ringen står det snirklat runt hela: From Here To Eternity
Den vackraste jag har sett.
I våra står det För evigt din namn och datum !
I våran förlovningsring har vi en liggande 8 "evighetstecken"och det står hans namn Hjärta mitt namn och tvärtom i hans
datum...funkar bra i en vigselring oxå, vet dock inte vad som vi ska ha i vigselringen eftersom vi har det redan....nån som har nått förslag.
Hoppas ni förstod hur jag menade.
Han har haft kraftiga principer mot äktenskapet sedan långt innan jag kom in i bilden så det tog många år innan han tänkte om. Vi är lite tramsiga ibland och gillar att rota runt i latinet så är här några förslag som vi har skojat om:
Hans: Alea iacta est (tärningen är kastad!)
Min: Veni vidi vici (jag kom, jag såg, jag segrade)
Alt hans: Errare humanum est (det är mänskligt att fela...dvs gifta sig)
Alt hans: Exceptio probat regulam (undantaget bekräftar regeln...dvs han kunde gifta sig med mig i alla fall...)
Alt hans: Ex proprio motu (av egen fri vilja...
)
alt min: Dixi! (Jag har talat! ...med undertonen "och alla andra ska bara hålla tyst...
)
alt min: par pari refero (jag ger lika för lika)
abyssus abyssum invocat (ett felsteg leder till nästa...)
ad unum omnes ("enhälligt!", bokstavligen "allt till ett")
ad vitam aeternam (för evigt, till det eviga livet)
albo lapillo (...notare diem)
Vitt var lyckans färg i Rom, och i rätten röstade man med vita och svarta stenar. Det blev även på modet att lägga en sten i en urna för varje dag och i slutet av månaden se hur många dagar som var vita lyckliga dagar-därav albo lapillo, en "vit-sten-dag". Och det måste ju ens bröllopsdag vara!
cum grano salis (med en nypa salt)
de bono et malo (come what may/på gott och ont)
dum vivimus vivamus (Epikuréernas motto: låt oss leva livet medan vi lever!)
et nunc et semper (från nu och för evigt)
fide et amore (tro och kärlek)
mox nox in rem (let´s get on with it)
mutatis mutandis ("efter att ha gjort nödvändiga ändringar"?
)
ne plus ultra (det finns inget högre än detta, perfektion)
proxime accessit (han /hon kom närmast.... att vara den perfekta partnern då..
)
Bimsan:
Haha, en del av era förslag var skitkul! Särskilt det första!
Mera latin:
Nemo nisi mors.= Inget utom döden. (skall skilja oss åt)
Det tycker jag är vackert.
"Namn" hjärtsymbol datum