• Teea

Adoptivbarn kontaktsökande?

Jag pratade just med en väninna som talade om vad hon hade för uppfattning om adoptivbarn. Hon har flera vänner som är adopterade. Hon drar alla över en kam och påstår att adopterade barn blir förskräckligt kontaktsökande och vill stå i centrum, vill att alla ska SE dom osv osv för resten av deras liv. Så himla onödigt att säga sånt. Pratade vidare om att en gammal väninna till henne (som var adopterad) som var så odräglig, högljudd och ville stå i centrum hela tiden så hon hade sagt upp bekantskapen.

Jag har inte träffat NÅGON adopterad som har varit så. Men självklart så förekommer det, men då handlar det väl inte om att dom är adopterade utan det är väl individmässigt liksom. (om ni förstår vad jag menar).

Jag valde att inte diskutera det vidare med henne. Hon hade redan sin hemmagjorda teori.

• Svar på tråden Adoptivbarn kontaktsökande?
  • esperando

Jag har träffat adopterade som är sånna..men jag har även träffat den sortens människor som inte är sådana...Din väninna kanske behöver en lektion i adoption..

• esperando

Oj det blev fel ..menade att jag har träffat högljudda vill stå i centrum människor som inte är adopterade oxå....

• Angla

En tanke bara ett sånt beteende behöver ju inte bero på adoptionen utan kan likväl vara effekten av alltför vurmande föräldrar som inte vet hur väl de ska ta igen alla år.

Angla - mamma bortom molnen
  • Zaria

Den sortesn människor finns överallt, har ingen med adoption att göra, ingen av de adopterade jag känner har sådana tendenser och då känner jag en hel del, själv är jag jättebliyg och gillar inte alls att få en massa uppmärksamhet.

Din vännina borde ta reda på fakta innan hon öpnnar mun =)

• esperando

Zari- Tack..du skrev det jag ville säja.....fast jag lyckades få ut..babbel blabla bleu blä...

• Teea

Ja, det var så himla onödigt av henne. Hon kunde lika gärna behålla sina tankar för sig självt och inte diskutera det med mig i alla fall.

Kändes som att hon sa att sånt barn skulle vi få om vi adopterade. Men det är ju inte alls sant.

• mammatillvictor

Jag är adopterad och jag har aldrig velat få uppmärksamhet i skolan, uppträda eller redovisa. Ville inte synas. Men det har inget med att jag är adopterad att göra, utan jag är sån. Sedan har jag förändrats ju äldre jag blivit, nu föreläser jag utan problem, kan redovisa på jobbet osv.

• Bibimbap

känner mig på väldigt ironiskt humör så...
    Förutom att adopterade förstås är som beskrivits i TS så är ju: :

ALLA Rödhåriga argbiggor
    ALLA Blondiner blåsta
    ALLA Kvinnor snacksaliga
    ALLA Skånigar halvdanska (och kanske lite halvfulla??)
    ALLA Stockholmare dryga
    ALLA Norrlännigar tystlåtna
    och ALLA historier om östeuropeer sanna
    osv, osv....

Allvarligt, vilken idiotisk generalisering!
    Det är väl klart att gruppen adopterade likväl som andra grupper är individer och beter sig som sådana!!
    SUCK

• Teea

Precis. Det är individer det handlar om. *suck* Är sur på henne fortfarande...

• Zaria

TS: Tyckte det var väldigt taskigt sagt mot dig om du går i adoptionstankar, låter ju lite som en varning att skulle du adoptera så skulle du garanterat få ett jobbigt barn.

Tyvärr är det många som har fördommar om adopterade, som att de alltid mår jättedåligt,saknar sina rötter och dessutom garanterat är självmordsbenägna.

Så tröttsamt.

Svar på tråden Adoptivbarn kontaktsökande?