• Anonym

Sömnparalys och pågående utanför-kroppen-upplevelse?

Har haft SP några ggr innan så jag vet hur det är och känns, men inatt när jag la mig innan jag somnade var det på ett sätt liknande men ändå inte. Jag kunde inte röra mig, kände den där typiska närvaron av något i rummet och visste direkt vad som var på g, eftersom jag var så fruktansvärt trött blev jag bara irriterad och gjorde allt för att komma ur tillståndet. Lyckades. Försökte sedan somna igen och då händer det igen och så håller det på så några ggr. Till slut orkar jag inte bry mig och tänker att även om det är så obehagligt så är det ju inget farligt. Försöker bara låta bli att vara rädd och följa vad som sker. Jag hör då ett högt surrande ljud och känner hur det börjar pirra i kroppen för att krypa upp längs ryggen, bli starkare och till sist känns det som hela huvudet (mest därbak, låg på sidan i sängen) vibrerar. Hör också röster som talar och musik som spelas, allt är verkligare än verkligheten i sig. Vet att jag tänkte är det nu jag snart kommer att kunna lämna kroppen, försöker röra på mig, viftar med armarna, känner verkligen hur jag rör på mig fast min fysiska kropp är helt stilla. Sen känns det som jag gör kullerbyttor i luften men när jag inser att jag kanske var påväg ut på en resa blev jag så rädd att jag inte skulle hitta tillbaka in till min kropp igen att jag greps av panik och vips var jag i mig själv igen. Sen somnade jag på riktigt och då hamnade jag direkt i en lucid dröm.
    Önskar ändå att jag någon gång hade modet att testa ge mig iväg ut på en liten astraltur.

Nån mer som varit med om detta? Lägger detta under anonym istället för ockulta för att det känns lite väl personligt.
    Vill heller inte höra kommentarer om drogpåverkan eller psykisk obalans, då detta inte kommer därutav.

• Svar på tråden Sömnparalys och pågående utanför-kroppen-upplevelse?
  • Miafia33

Jag har haft liknande upplevelser vid två olika tillfällen, det är väldigt obehagligt.

Jag visste inte vad det var förrän jag läste om sömnparalys på nätet för ett par år sedan.

• Anonym

Fast detta har inget med det okulta att göra ...detta kallas för sömnapné, och är inte så värst ovanligt. "Lider" själv utav det.

• Anonym

Nä du sömnapné är det verkligen inte! Sömnapné är när man slutar att andas under sömnen och det gör man inte vid SP som faktiskt händer alla varje natt, när vi drömmer, dvs förlamning för att vi inte skall fara omkring hej vilt. Skillnaden här är att ibland händer det att hjärnan slår av kroppen som vid REM-sömn innan medvetandet somnat och då blir det såhär.

• Anonym

Många tror dock att sömnparalys är förstadiet till en UKU, vilket var det jag åsyftade här. Så det har visst med det ockolta att göra

• Anonym

Utanför Kroppen Upplevelse

• Rebekah84

Hej TS jag får alltid sömnparalyser om jag är:
    stressad
    sover oregelbundet

att ta en middagslur är för mig helt omöjligt eftersom paralysen inte ger med sig på ett bra tag efter. Jag får ofta det som du beskriver om ljuden, får även hallucinationer. Allt under tiden som jag är helt paralyserad förutom i ögon och andning.

Är du aldrig rädd för att tungan ska åka för så du inte kan andas?

Jag tror dock inte att det är något ockult i det eftersom jag har så klara kopplingar till när jag får mina paralyser

• Miafia33

TS: Ok, det upplevde jag en av tillfällena. Jag kan inte helt säkert säga att det var det som hände men det kändes så.Jag såg en kvinna i en cerise träningsoverall som stod vid min säng och försökte prata med mig.
    Det lustiga var att det kändes verkligen som att det hände på riktigt, som att jag var vaken fast jag sov.

Den andra gången minns jag bara att jag kämpade för att vakna, att hela kroppen var som förlamad och jag kunde inte vakna. Jag kände mig fullt medveten och vaken psykiskt med kroppen ville inte lyda mig.
    Jag blev såklart väldigt rädd och trodde att jag höll på att bli galen.

• Anonym

Helt klart är det stressrelaterat, händer mig bara när stressen är på högsta nivå.

• Miafia33

TS: Jag kan inte svara på vad det berodde på, detta hände i en period i mitt liv där allt var väldigt lugnt omkring mig. Så jag kan inte koppla ihop det med ngt speciellt.

• Fru Gustavsson

Har haft SP två gånger, varav den första var en ruskigt obehaglig upplevelse. "Vet" att någon befinner sig bakom mig i sängen och när jag ska skrika får jag inte fram några ljud, kroppen vibrerar och skakar men jag kan inte ta mig därifrån, och det känns som all ork och energi sugs bort. Andra gången lyckades jag ta mig ur det hela och jag hoppas att jag aldrig mer kommer att uppleva den skräcken jag kände under min en & en halv SP.
    Däremot är jag välsigt intresserad av UKU-upplevelser, men har aldrig haft en..Tror jag.. minns när jag var i 12-årsåldern och just lagt mig i sängen, hade inte mer än stängt ögonen förrän jag känner att jag faller ur sängen. Tar tag i kanten av den och slår upp ögonen, och ligger kvar på rygg som jag låg...vill hemskt gärna att ni som haft UKU berättar mer mer mer

Svar på tråden Sömnparalys och pågående utanför-kroppen-upplevelse?