• Anonym (nyfiken)

Lekmannaövervakare

Tänkte bara höra om här finns någon som har uppdrag som lekmannaövervakare som kan dela med sig lite om erfarenheter kring det? Det är såklart olika omfattande beroende på vad det är för person man "har hand om" men kanske något genomsnitt på hur mycket tid man lägger ner, vilken ersättning som utgår osv.

Inte för att jag tror att här finns så många övervakare men ju fler exempel på uppdrag jag kan få ju bättre uppfattning kan jag bilda mig.

Jag behöver alltså ingen generell information utan mer personliga berättelser och reflektioner.

• Svar på tråden Lekmannaövervakare
  • Anonym (nyfiken)

Jag får väl puffa lite och hoppas på att här finns någon som är eller kanske känner någon väl som är övervakare

• Anonym

Jag skulle bli övervakare men backade ur när jag fick reda på vad personen ifråga sysslade med... Men den infon jag fick innan var att det var nån träff då och då, lite fika, kankse biobesök osv få personen att lättare bli "en del av samhället" igen. inte så betungande utan mer som en kompis typ.. Ersättning frågade jag aldrig om så tyvärr vet jag inte...

• Carrsingen

Jag är övervak åt två klienter. Vad exakt är det du vill veta?

• Anonym (nyfiken)

Tja, lite av varje...Hur mycket tid du ägnar åt de olika klienterna t ex. jag vet ju att det är olika beroende på klientens situation men några exempel vore trevligt. vad ni gör tillsammans, hur mycket ersättningen är på. Ja, allt du kan komma påGlad

• Carrsingen

Jag träffar dom två ggr månaden, ungefär. Vi pratar allmänt, fikar, promenader. Ju mer jag lär känna klienten så öppnar denne sig och vill ibland prata om brottet eller sin uppväxt. Det handlar aldrig om att man ska behandla, utan vara en medmänniska, frivårdens förlängda arm. Ersättningen, ja den är 355 efter skatt, sen har man 500 på ett år att ex äta för bowla rida eller vad man nu vill göra för pengarna tillsammans med klienten. Nån hög lön har man som sagt inte, men man gör personen och samhället en tjänst.

• Anonym (nyfiken)

Ja, ersättningen är inte det viktiga heller för mig utan just insatsen för en annan människa. Var bara intressant att veta ändå hur mycket den var på. tack för informationen.

Gärna fler om det finns....

• sophiie

Frivården har möte för lekmannaövervakarna... 300 ( eller om det var 350) kr som man skattar på, 150 kr som e skattefritt per klient..

Svar på tråden Lekmannaövervakare