• Hoppetossan 79

Ska man tvätta bort fixrester innan man fogar?

Vi har lagt ett klinkergolb i tvättstugan. Det kletade ju en hel del när man gjorde det så det är ju massor med fixrester kvar. Frågan är, ska man tvätta bort dem innna man fogar?

Har gått efter med en svamp hela tiden och tagit bort "det värsta" men det är ju fortfarande ganska mycket rester på.

Vi har valt en ljusgrå fog så man vill ju inte gärna att den ska bli missfärgad av fixen...

Syskon på G ~ BF 31 maj - 7 juni 2007
  • Svar på tråden Ska man tvätta bort fixrester innan man fogar?
  • Venusmannen

Bort med all överflödig fix innan du börjar foga.
    Ha en trasa till hands nästa gång, och torka av direkt.

• Hoppetossan 79
    Venusmannen skrev 2007-04-10 09:22:30 följande:
    Bort med all överflödig fix innan du börjar foga. Ha en trasa till hands nästa gång, och torka av direkt.
    Vi gjorde det Med en svamp trokade bort det överflödiga som kom var i där fogarna ska vara + torkade av plattorna. Men blev ändå en del kvar...
  • Venusmannen

Hade ni väldigt lös konsistens på fixet?
    För normalt skall det ju inte komma upp särskilt mycket fix i fogarna..

Fix och fog brukar sällan ha exakt samma kulör, så för ett bra slutresultat måste så mycket av kvarvarande fix som möjligt bort. Det får inte heller vara helt fullt i fogarna.

• Hoppetossan 79

Nej det var inte väldigt löst. Däremot fick vi lägga väldigt flödigt på vissa ställen tyvärr för att få ett någorluna jämt resultat. Var sådant otroligt fall på golvet...

• Venusmannen

Aha, det borde ni ha löst före med ett annat spackel.

Hur tjockt är det?
    Lugna er med att foga lite, så att fixet verkligen hinner torka.

• Hoppetossan 79

Problemet är att det var första gången vi klinkade så vi viste ju inte riktigt hur fallet behövde vara inna. Därav gjorde vi inget åt det befintliga fallet utan märkt problemet när vi skulle lägga ut klinkersen vid golvbrunnen. Nu kommer det visserligen att ha fått torka i 1,5 dygn när vi fogar, det borde ju räcka med tanke på att torktiden egentligen bara är ett par timmar eller nått. Jag är mer orolig för att vi nog på en del ställen fått för lite fix... Men men man lär sig ju av sina misstag. Sen blev det väl lite konstigt också i och med att det var min man som har gjort allt underarbetet och jag som la klinkersen. Jag hade nog inte tillåtit så mycket ojämnheter Men men. Vi får hoppas att resultatet blir bra till slut ändå. Det mesta av de plattorna som har tjockt med fix under och som ev kanske inte ligger så bra kommer att vara under skåp/fast inredning. Där där vi kommer gå är golvet så gott som helt slätt.

• Hoppetossan 79
    Venusmannen skrev 2007-04-10 15:05:06 följande:
    Snackar vi om en källare, så är 1,5 dygn inte särskilt mycket..
    Nej ingen källare i i huset. Ligger i anslutning till köket på första våning. Tyckte det verkade igår som att det torkade ganska fort. De plattrona vi la vid 10 gick inte och rubba två timmar senare Vi får kolla på det ikväll. Har en byggfläkt som vi kan sätt på om det skulle vara så att det inte trokat ordentligt.
  • Venusmannen

De sitter säkert fast.
    Det jag var inne på är att fixet måste vara genomtorrt där det blev väl tjockt..

• Hoppetossan 79

Som tjockast skullej jag tro att det blev max 2 cm och det var precis runt golvbrunnen och lite grann under varmvattenberedaren där den ska stå. Om inte jag minns fel stod det torktid 16 timmar och kl 18.30 ikväll har det som vi la senast torkat 24 timmar. Vid golvbrunnen rör det sig om kanske 27-28 timmar... och där varmvattenberedaren ska stå kanske 25-26 timmar.  

Svar på tråden Ska man tvätta bort fixrester innan man fogar?