• målvakten

Sedan eller kombi?

Planerar första ungen i början av nästa åt (om allt går som det ska) och funderar på vad som är bäst att ha när det gäller bil.
    Jag är en inbiten SAAB:are så nått annat än saab blir det inte men min fundering är vilken av modellerna man ska välja rent praktiskt med tanke på att det kommer till komma några ungar osv.
    Till första ungen har jag valt att satsa på en Saab 9000.
    tycker dom är bra, sköna att köra och stora osv.

Nu till frågan vad blir bäst att köpa av en saab 93 sedan eller en 93 kombi? (har tänkt mig aero utfarandet på båda)
    Är sedanen för knövligt när det gäller bagaget jämfört med kombin?
    Vilken tror ni blir bäst?

• Svar på tråden Sedan eller kombi?
  • Björn79

combin skulle jag rekomdera sedanen kan bli lite i snävaste laget

• LRX

Tycker för övrigt att det är lite surt att SAAB, en av pionjär erna inom halvkombis, inte kan göra en halvkombi av 9-3. Eller att den var det från början menar jag. Den hade ju kunnat se ut precis som nu fast med ruta och baklucka i ett.

• kontirio

Sedan blir för smått, iaf om du tänkt åka en sväng med barn. Hade en V40, den var i tightaste laget. Efter att barnvagnen fått plats fick man leka tetris med resten av packningen, inte kul. Och troligast är väl att du blir tvungen att ta av hjulen på vagnen om du skall ha in den i en sedan, hur kul är det på en skala? Tänk: vinter, snöslaskiga barnvagnshjul..

Om du absolut vill ha en SAAB skulle jag hellre kolla på en 9-5 kombi. 9-3 kombi har ungefär lika stort bagagerum som en V40 kombi, där får man ha in vagnen på tvären. På en 9-5 borde du kunna göra som jag gör i Avensisen, köra in vagnen på längden och då ha halva bagagerummet tillgodo för resten av packningen.

An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • wahlstromp

hej!

Jag hade en 9-3 sedan när vi fick barn... vi stod ut i ett par månader.. sen bytte vi. Ville inte byta in i det längsta eftersom jag älskade bilen..
    Blev en Opel vectra kombi istället. Extremt bra utrymmen!!
    9-3 kombin är tyvärr alldeles för liten tycker jag. Saab-alternativet är ju en 9-5 kombi.. men dom börjar kännas lite väl gamla nu tycker jag.
    Så Vectran blev mitt val.. märks att den är släkt med 9-3:an! I princip samma turbomotor som jag hade innan.. (175hk) Men det är ju ändå inte en saab...

• tumen

barn=kombi, är fembarnspapppa så jag vet :)

• mampa

Har en Volvo-S40 och ett barn + ännu ett på väg. Ännu så länge fungerar det... men det blir nog inga fler Ullaredsresor.

• PappaFredrik

Jag känner många som är ruskigt nöjda med sina 95 combi, själv satsade jag på en v50 med fetmotor...

• Tyrell

mampa:

Ullaredsresorna är ett bra argument för sedanen i denna gruppen.
    "Nej, älskling vi kan nog inte åka till Ullared för vår bil är för liten"

Själv föredrar jag sedan av estetiska skäl.

• kontirio

Själv föredrar jag kombi av estetiska och praktiska skäl. Bra när man fickparkerar, bilen slutar ungefär där bakrutan är. Eller inte, som en kompis märkte:
    *BONK* "Jävlar, dragkroken.."

An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
Svar på tråden Sedan eller kombi?