• Anonym (ledsen)

munherpes och solning???Nån som vet???

I höstas fick jag diagnosen munherpes. Det var inget litet skov jag fick, såg ut som ett monster, hade feber och värk. Fick tabletter och salva. Sen dess håller jag det i schack med medicin, när det börjar "pirra" kring läpparna oftast i samband med mens eller stress).

Jag älskar vår, sol och sommar, men kommer jag ALDRIG mer att kunna sola nu??? Min läkare sa att solning "triggar igång" herpesen?? När jag frågade om jag aldrig kan vara på stranden etc mer, fick jag bara luddiga svar.
    Nån här med erfarenhet, som kan ge mig ett svar???

• Svar på tråden munherpes och solning???Nån som vet???
  • Anonym (ledsen)

Ingen???

• Missix

Använd solstick som finns på apoteket. Hög SF typ 25. Smörj läpparna noga, även om du blir lite vit. Gör det ofta!

Nu har denna raden varit tom alldeles för länge!
  • Anonym (ledsen)

Ok, tack för tipset! Men, Missix, tror du att man kan åka på solsemester en vecka (till medelhavet)?

• Rebekah84

Det är inte alls säkert att just DIN herpes löses ut av sol. Du kan be om förebyggande medicin också.

• Missix

Ja det tror jag. Använd det flitigt, hela tiden. Testa iaf...

Nu har denna raden varit tom alldeles för länge!
  • Anonym (ledsen)

Ok, tack för tipsen! Jag får helt enkelt testa mig fram i solen. Börjar det "pirra" och sticka i läpparna, så vet man typ vad klockan är slagen.

• lolou

Hej!
    Ett litet tips är en salva som heter Zovirax. Det är ett anti-virus medel som verkligen hjälper! (Jag tycker inte att apotekets salvor är mkt att hurra för...) Är receptbelagt tyvärr men vet att det inte är det i utlandet om ni nu skulle iväg.

Jag gick till en hudläkare och fick ngt som heter Valtrex i tablettform. Jättedyrt men också förebyggande! Inget för gravida dock. Var inte rädd för att kräva bra o "starka" mediciner av din läkare. Jag hade många utbrott men de har faktiskt växt bort med åren. Det blir bara bättre, men visst är det trist dp det kommer! Lycka till i solen!

• Anonym

Hejsan!!!

Ni ska vara sparsamma med att använda zovirax, vectavir o sådana salvor. De finns nämligen herpes som kan slå sig på hjärnan o skulle man få det o ha använt salvor mkt förrut så kan man vara resistent mot den antibiotika som behöver för att bli frisk.
    Infektions doktorerna på sjukhuset där jag jobbar varnar starkt o säger själva att de aldrig skulle smörja något på sina läppar.

En liten tanke bara!

• Anonym (ledsen)

Tack lolou!!

• Anonym

.... en patient som kom in var helt förlamad och hade helt tappat talet... han blev bättre, men han kommer aldrig att bli helt återställd......

Svar på tråden munherpes och solning???Nån som vet???