ni som flyttat långt... genom halva sverige..
hur gjorde ni..?
flyttfirma eller flyttlass..?
spara allt o ta med eller köpa nytt på nya adressen?
bra flyttfirmor..? priser?
säkerhet..?
hur gjorde ni..?
flyttfirma eller flyttlass..?
spara allt o ta med eller köpa nytt på nya adressen?
bra flyttfirmor..? priser?
säkerhet..?
brucean.. oj det var då ett evigt kuskande på dig.. har du ens hunnit packa upp emellan gångerma =)
ingen av oss har ju körkort ens på bil, men en morbror i långtradarbraschen och en körande pappa har jag iallafall..
man kanske ska boka ngn av dem istället för flyttfirma...
min sambo har en del värdefulla saker så han är emot flyttfirma..
så hade jag velat det hade jag fått "släpa på i uppförsbacke"
Jag har flyttat mellan Gällivare och Halmstad och jag fixade med 2 bilar och släpvagnar.. Ja de tar väääääldigt lång tid att köra men allt jag skulle ha med kom med mig. jag hade turen att ha 2 st "flyttkillar" i närheten som hjälpte mig packa så att allt stod säkert och rätt fördelat. Reslutatet var att jag inte hade några skavanker alls på mina prylar när dom kom fram.
En liten lastbil kan vara ett smart drag MEN de är oftast rätt dyrt att hyra bara en väg, faktiskt billigare ibland att ta samma fram och tillbaka.
Fördelen med flyttfirma är ju annarss att du slipper packa så mycke. Allt som är ömtåligt tar ju flyttfirman..
mer tips... åsikter o tankar?
Jag hade fördelen att gemensamma vänner skulle åka ned, och då hämtade de upp mina grejer också.
Men, innan det blev fixat så fick jag tipset om att höra med diverse olika transport företag. De har ofta extra plats över i sina bilar och vill fylla dessa, de kanske inte kan ta med allt på en gång men det blir mycket billigare än att hyra ett flyttföretag och flytta allt på en gång... Men det kanske inte är en möjlighet för dig?
låter billigt men jobbigt.. tyvärr pinkrose..
men tack!
Jag tycker man ska sälja det mesta o bara ta med det man är mest rädd om så det ryms typ på en släp. Så brukar iaf vi göra i min bekantskapskrets vid flytt.
Det är säkert jättejobbigt, men det är perfekt om man inte har bråttom eller bra ekonomiskt.
Men hör som sagt med ett flyttföretag Du fick ju en superbra länk ovan
tackar igen.. för alla svar
Jag har flyttat från Sthlm till skåne.
Jag ringde runt olika firmor,för vi var en hel familj 4 rok.
Det kostade 8000.Då.Det är 10 år sen.
isisisis
aj... det kändes som ganska mkt mer är vi räknat med
tack för alla tips
Beroende på hur mycket ni flyttar(hur många kartonger) så kan priset variera.
Mitt råd är att ringa runt! Inte alltid som lågprisbolagen verkligen ÄR billigare.
Ibland går lastbilar halvtomma från vissa destinationer.
Det går att föra en dialog med dem,för att hitta den billigaste vägen.
Eller om du känner en chaffis,så kan det hända han går tom vid nåt tillfälle.
Flyttfirmor är enkelt men onödigt dyrt tycker jag. Vi flyttade från Karlskoga till Sundsvall (ca 50 mil) och hyrde då en lastbil hos OK tror jag det var. Det blev det billigaste alternativet, det trista är att de brukar vilja ha tillbaka lastbilen också =) För oss var detta inget problem då vi ändå skulle tillbaka en sväng, men annars känns den resan kanske lite onödig. När vi flyttade från Sundsvall till Luleå gjorde vi på samma sätt.
Ett annat tips som redan nämnts här är att höra med transportföretag med plats över. Vi betalade bara 1000 kr för att frakta upp en gigantisk hörnsoffa och en massa annat från Karlskoga till Luleå för några dagar sedan..
oki... mkt bra åsikter och funderingar.. precis det jag behöver..
min morbror som e chaffis kör i regel inte åt detta håll.. utan Norrköping danmark.. men jag vet ju inte vad han kan ha för kontakter inom branchen... ska ringa han i helgen tror jag...
kram
När vi flyttade från Malmö till Östersund (och sen tillbaka igen) kollade vi upp med flyttfirmor och så, men det billigaste blev att hyra en lastbil (sån man får köra med vanligt körkort), köra upp med möbler och grejor, sen tillbaka tom och sen köra en vända med bilen med djuren och mer ömtåliga saker.
Jag och min sambo flyttade från Umeå till Landskrona för 1,5 år sen. Vi funderade på att hyra en flyttfirma men det kostar en hel del och eftersom vi själv inte har körkort så kunde vi inte köra ner våra möbler själv. Vi gjorde helt enkelt så att vi sålde alla möbler, men behöll tv/dator/mikro och lite annat smått + våra kläder. Det blev ca 16 flyttlådor som vi skulle ha med oss ner. vi fick lämnat dessa hos en åkerifirma som körde ner till Skåne dagligen. Vi fick själv sätta våra lådor på pall i Umeå och plasta in och sen fick vi själv hämta det på deras slutstation här i Skåne. Kostade oss ca 1000 kr.
Kolla upp vad du har inom ditt kontaktnät... Min dotters faster flyttade från Skåne till Norge och de körde hennes grejer med en sådan minilastbil som de lånade av någon de kände...
Det är nog den smartaste lösningen tror jag att man fixar bil/lastbil själv och på så sätt har man koll på sina saker...
gud vad rara ni är.. tack snälla för alla tips, tankar och ideer..