• spån Mona

Någon som gjort Kromosomutredning

Har just fått mitt 3 MF varav två inom 4månader och är nu helt under isen...
    Har fått 5 (!) remisser till Sjukhuset nu för att göra en kromosomutredning samt en koagulations utredning, någon mer som gjort det? Mannen fick bara en och kunde gå till närmaste vårdscentral för att lämna sitt blodprov så det känns ju redan här som om dom tror att det är jag som har något fel.
    Har försökt googla lite men hittar ingen bra info. Läkaren sa att det i 70-80% inte visade något alls på proverna men att hon ändå ville göra dom. Är otroligt nervös över dessa prover för hittar dom något fel så finns det INGET mer att göra...

• Svar på tråden Någon som gjort Kromosomutredning
  • Kängu

Hej!
    Ofta är det väl så att kan man bli gravid, men får missfall så kan det vara kromosomfel hos någon av er, eller så ligger felet hos dig. Därför tar de bara ett prov på din man.

Kromosomfel hittar man bara hos ca 5% av paren med upprepade missfall och det behöver inte vara kört även om de hittar nåt, kan kanske förklara varför det blir fel ofta, men att det även kan bli barn om ni fortsätter att försöka.

Hittar de koagulationsfel hos dig, eller fel på ämnesomsättningen eller nåt, så kan man rätta till med blodförtunnande resp homroner. Så det är inte kört. Se utredningen som en möjlighet.

Hos många hittar man inget fel och de flesta får barn så småningom i alla fall.

/Kängu (fick ett barn på fjärde graviditeten)

• Snozie

Jag och min man har gjort kromosom utr. Vi fick ta blodprov och fick svar efter ca 14 dagar. Vi var friska. Har haft 3 mf. I v 10,5 och 18....går också i väntans tider och hoppas att det snart vill plussa igen....

• spån Mona

Tack för Era svar :) Vad skulle man göra utan FL?
    Dock sa min läkare att om man hittar något kromosomfel så finns inget mer att göra... Jag skulle få vänta på mina provsvar i ca 4v och det känns långt och jobbigt på samma gång...

• Kängu

Jag vet någon här på FL som hade kromosomfel, där typ 75% av äggen blev fel, men hon fick hjälp med ivf för att ta fram de bra äggen. Hon fick barn efter flera missfall. Minns inte hennes nick.

• spån Mona

Kängu, Tack för Dina svar :)
    känns lite bättre idag men jag har en tendens till att bara se allt nattsvart nu för tiden...

• midsomer

Vad menas med kromosomfel? Om man gjort ivf och fått ett ägg av toppkvalité insatt kan det ändå vara kromosomfel då?

• Kängu

jag tror att det kan vara kromosomfel ändå, men är inte säker.

• sunny1

Jag fick två fina embryon vid icsi nr 2, fick ett + men vid vul fanns det inget foster, ofostrig graviditet, och jag har läst att detta beror på kromosomfel därför tillbakabildas fostret. För oss hjälpte det inte med toppembryon...

• skattsessan

Jag har gjort en kromosomutredning och på mig hittade de fel...
    Det är inget fel som märks på mig och jag har tydligen ärvt det från antingen mamma eller pappa.
    Vi har gjort PGD och alla ägg utom 1 var det allvarliga kromosomfel på, det som de satte in var de heller inte säkra på om det var friskt.
    Nu ska vi göra en äggdonation istället för att "veta" att det inte är något fel på äggen de sätter tillbaka.

Hoppas det går bra för dig med dina prover.

Svar på tråden Någon som gjort Kromosomutredning