• Tumpan

Katter som markerar revir

Hej!

Mina två äldsta katter har flyttat till mina föräldrar.
    En hona och hennes son, båda kastrerade, Markerar revir inomhus.
    Nån som har några tips hur man hindrar detta?

• Svar på tråden Katter som markerar revir
  • Lokatt

är du säker på att de markerar? De kissar inte bara?
    När en katt markerar står den upp och kissar, vänd med baken mot tex. en vägg. Svansen ser nästan uta att skaka medans den markerar..
    ovanligt med kastrerade katter som markerar, speciellt om de inte gjort det förut. Om det är vanlig kissning de håller på med låter det som en protest för flytten.

• Wildis81

Var kissar dom?? när mina katter bråkat o fått för sig att kissa lite här och där. Då köpte jag en spray (get off tror jag den heter) finns i djuraffär. Dom kissade mest i soffan så jag spraya där o sen dess har dom inte kissat på dom ställen, i bland krävs det att man speyar med några dagars mellanrum. Men det är en stark doft så det e ju inte så lätt att spraya på kläder o sånt. Sen har jag även hört att man kan ställa en matskål där dom kissar som mest, för dom gör aldrig sina behov där dom har sin mat

• Spexig

Jag antar att de ser till att alltid hålla kattlådan ren och fräsh, så att det inte är därför katterna kiassar på andra ställen, utan att det är rent revirmärkande.

I min erfarenhet kissar katter gärna där det redan luktar kattkiss (framför allt om det luktar av nån annan), så det första är väl att försöka få bort lukten.

Sen om det bara är på vissa utvalda ställen (tex i hörnen) så kan man försöka med nåt som de inte tycker om lukten av. Våra katter avskydde pepparmintsolja, så det stänkte vi ut i hörnen där de markerade och då gick de inte in där. De slutade helt, men jag antar att risken är att de sätter sig nån annanstans.

Alternativ till nåt som luktar kan vara att lägga ut nåt som de tycker är obehagligt att gå på.

Annars kan man sätta små skålar med mat där de brukar markera, katter tycker ju inte om att kissa där de äter (mamma hade matskålar i finsoffan på nätterna i flera veckor efter att hon skaffat senaste katten, för den hade en tendens att vilja markera där, och det fungerade till slut).

• Wildis81

Glömde ju skriva att spayen tar bort gammal kisslukt oxå... det sitter ju som berget annars...

• Rigmor Mortis

Tvätta allt nerkissat med ättika, och införskaffa en Feliway-adapter och sätt i väggurtaget

• Tumpan

Jo dom markerar. dom skvätter på möbler och väggar.
    Bör väl tillägga att dom flyttade självmant. Vi bor ganska nära mina föräldrar. Mina föräldrar har varit kattvakter en hel del, så katterna började springa till dom dagligen, och mamma gav dom mat. Till slut tröttnade vi på att alltid hämta hem dom, så vi lät dom stanna där, och dom stortrivs.

Svar på tråden Katter som markerar revir