• iconic

täcke och kudde till bebis?? vad använder ni?

Har köpt spjälsäng, lakan, täcke, kudde och påslakan på ikea. Nu när jag håller på att tvätta upp allt ser jag att det står 1+ på kudden och täcket. Antar att det betyder att de inte rekommenderas för barn under 1 år??? Kudden kanske är lite för mjuk? Men varför skulle täcket inte rekommenderas för spädbarn?? Kan inte komma på varför... Vad ska man ha för täcke till en spädis då?? Fick veta på barnens hus att de flesta numera har kudde till sina spädbarn och att man ska lägga upp dem så att de ligger med ryggen på kudden också. Använder ni kudde till era bebisar och i så fall vilken sorts kudde??? Vad använder ni för täcke?

• Svar på tråden täcke och kudde till bebis?? vad använder ni?
  • Annizsj

Det jag har hört är att barnet inte ska ligga högt med huvudet i sängen, detta för att minska spädbarnsdöd. Däremot så har den ju inte så bra blodcirkulation än, så täcke är jätteviktigt. Varma fötter och en mössa på lilla huvudet är det som gäller. fast jag undrar hur mkt man ska bylsa på sin bebbe när den anländer i sommar? Min bm sade att man märker sånt......

• Jossebell

"rätt start" har bra kuddar som behåller rätt fluff medans IKEAs kuddar blir platt o trist eller glest fluff.

täcke använder jag rätt starts eller mina hemsydda lapptäcken. På dagarna blir det dock mest bara en snuttefilt av flanelltyg. Jag har sytt en hel bunt så det bara är att slänga i tvätten efter 1-2 dagar när de är indrängt i mat som kommit på returen.

• Pilea

Använder varken kudde eller täcke till min kille som nu är 14 mån, det räcker bra med en filt. Men han är så varm så han brukar sparka av sig den.

Kan tänka mig att det inte rekommenderas för att de kan trassla in sig och kvävas.

• Soffis79

Jag har inte kudde till Edwin. Vi anväder en gosefilt på honom, har ett duntäcke med som jag har i vagnen när det är lite kallare ute.

• lillvilda

Täcke rekomenderas inte överhuvutaget för barn om jag fattat det rätt. Bättre med en pyjamas och filt. Täcke blir lätt för tungt och de kan få dem över huvudet och kvävas.Dessutom behöver de nog itne täcke nu när det går mot varmare tider. Vi har köpt en kudde, rätt start tror jag den heter. Kudde rekomenderas av många, blandannat på vissa bb och barnet ska ligga med axlarna upp e på kudden. Det är för att de inte ska få platt huvud.

• Kamikazee

Det finns rekommendationer att man inte ska använda kudde på grund av kvävningsrisken. Sedan har jag hört att det inte alltid är bra för ett spädbarns rygg att använda kudde. När bebisen sedan kan vända sig är det inte alltför bra att ha kudde, eftersom kudden kan bli liggande för näsan. Att man inte bör använda täcke är väl att det kan åka upp över bebisen ansikte när den rör sig i sömnen och att det då finns en kvävningsrisk.

Jag kommer inte använda kudde förrän bebisen är runt året och så ska jag köpa en sovpåse och bara ha en filt som inte är lika stel som ett täcke.

• Pilea

Annizsj:
    Men mössa behövs väl knappas inomhus eller är det nya rön!

• Ta gueule

Vi har dragit här hemma så vi hade täcke när det blev kallt ute. Nu har vi börjat använda kudde (7 mån) då vi märkte att vår bebis ville sova på armen och komma upp med huvudet. Vi har kudde till spjälsäng och örngott för vanlig kudde, sen bäddar vi fast kudden under madrassen.

Förnuft, är något som inte jag har
  • SusanneJ

på barnenshus eller babyproffsen (kanske båda) har dom ngt slags prick system på täcken och kuddar. kommer inte exakt ihåg hur systemet såg ut men det var typ 1 prick 3-6 mån, 2 prickar 6-12 mån 0ch 3 prickar 12+ mån. kan också finnas en slags "kudde" för 0-3 mån. kommer inte ihåg, men jag har för mig att vi hade det iaf.

• Jossebell

här i sundsvall finns rätt start både på Barnens hus och på den lilla barnvagn o barnpryls affären. Vi har visst fått babyproffs hit med men där har jag inte varit.

• Vivs

Min bebis (1månad gammal) har pyjamas och sovpåse (grobag, den tunnare sorten). Ingen kudde, inget täcke, ingen filt och absolut ingen mössa!

• Lajna84

FramHull: Rätt start finns på Babyland. Har köpt kudde till både sängen å vagnen där.

• Freiya

vi har en kudde från rätt start till lillan. den e mjuk och det ska den vara när dom e små vad jag har hört. mest för att de inte ska bli platta i bakhuvet. och ja, dom ska ligga så att axlarna vilar på kudden också, eftersom deras nackar inte mår bra av den lutningen som blir man man har bara huvet på kudden.
    täcket ska man inte ha när dom e under 1 år eftersom som kan bli för varma och för att dom kan trassla in sig och inte kunna komma loss och ansiktet kanske hamnar under täcket. dom kan ju inte ta av sig täcket själva när dom e så små, dom fattar ju inte hur man gör.

vi har bara en tunn fleecefilt som täcke nu, har haft hela tiden. vågar inte, och tycker inte att det behövs, att ha ett tjockare täcke, eftersom hon brukar vända sig i 180grader ändå, och ligga med fötterna på kudden. då hamnar hon ju fel under täcket :P

• Jessica24

Vi har täcke och kudde av märket "Rätt Start" och det har vi haft sen sonen kom hem från BB.

♥ Victor 14/3-2006 ♥
  • Annizsj

Pilea-- vet inte om hon syftade på inomhus? beror nog på vilken årstid..... Låter som om det blir en filt i sommar....men ska höra mer om detta.... allt för bebbens bästa=)

• Annizsj

Vivs-- jag menade inte mössa när bebisen sover....det var min bm som nämde mössa och strumpor...men inte mössa på natten såklart!

Svar på tråden täcke och kudde till bebis?? vad använder ni?