• mrsbygg

Hur få bort bläck från tapet?

Suck, saga har ritat me bläckpenna på våran nya fina tapet Gråter

Någon som vet hur man kan få bort det? har hört om nå bläcksuddigummi?!

snälla nå tips??

• Svar på tråden Hur få bort bläck från tapet?
  • hdiver

har inga tips tyvärr... bara konstverk av tre fina barn på, i stort sett, alla väggar ;-D

Always in focus - You can't feel my stare - I zoom into you - You don't know I'm there
  • Trakka

Bläck vet jag inte riktigt, men fick bort ett "konstverk" i tusch sommin dotter målat på tapeten med svinto. Kanske värt att prova på en liten fläck?

• TjorveniSkåne

Fanns det inte suddgummi för kulspetspennor förr i tiden, typ 1980-talet?

Dock varning fär att det bara smeter ut bläcket ytterligare.

• Mumsen

"FLÄCKBORTTAGNING: Beroende på tapet kan du prova med alifatnafta eller lacknafta på fläckar som inte går bort med handdiskmedel alternativt allrengöringsmedel. Klorin har blekande effekt på en del fläckar. Med utspädd ättiksyra (matättika) avlägsnar man rostfläckar. Svarta missfärgningar kan uppstå när man gnider metall mot tapetytan. Radera bort dem med ett suddgummi.

Andra fläckar som tusch, färg, bläck o liknande tar du bort med en mirakelsvamp.

Färgstarka tapeter kan färga av sig och kan bli fläckiga vid för kraftig rengörning."
    www.grutes.se/indexlist.htm

Kanske det funkar med en mirakelsvamp?

"Galltvål och vatten. Finns inget bättre för tapeter. Vanliga papperstapeter går också bra med den.

Men som alltid- prova först på en liten bit. Men det har fungerat för många av mina kunder med samma problems"

"Köp en melaninskumsvampsvamp. Jag tog bort krita ritad på tapeten innan jag målade om, iofs hade jag lacknafta på svampen. Svampen är helt otrolig på att suga upp smuts. Fukta den lite och testa på ett osynligt ställe så att tapeten tål den."

hemmet.ifokus.se/Default.aspx

• mrsbygg

vart köper man denna svamp?? tapet/färg butiker?

värt att prova iaf

• Mia83

Det finns en typ av mirakelsvamp som heter AQA fläcksuddare. Den använde jag och tog bort just bläck från tapeter. Köpte den på Ica.

• AnnaGBG

Jag har skrubbat bort bläck från tapeter med "mirakeltrasa". Mååånga gånger

• Ylle

tjoho! fick just bort mörkblå tusch från ljus tapet med svinto tack vare den här tråden! funkade perfekt! man kan ana liiite om man vet vart det är, men that´s it.

ska testa på lite bläck också som suttit på en annan vägg i typ ett år...

• mrsbygg

men svinto är la stål ull eller?? borde juh repa sönder tapeten totalt...

jar har snart fått bort all bläck från tapeten iaf med "mirakel svampen" super bra...

• Ylle

mammab: inte om man är försiktig. kanske inget att rekommendera på strukturtapet dock..

Svar på tråden Hur få bort bläck från tapet?