• Minimee

Litet huvudomfång på 2 åring?

Hej
    Min son är liten till växten ca 85 cm och väger ca 12 kg, och hans huvud växer inget och det har stått still sen han var ca 17 månader. Han har ett omfång på 46,5cm, kan dom göra ngt åt det?
    nån som vet?

Cecilia

• Svar på tråden Litet huvudomfång på 2 åring?
  • Eldo

De brukar vilja kolla upp när huvudet inte växer i förhållande till kroppen. Har du pratat med BVC?

• Fru Mi

Följer han sin kurva är det väl ingen fara. När min son var 2år var han 82lång 10kg och huvud 47 och han följer sin kurva.

Mamma till lillprins Valdemar
  • Nirnaeth

Har dom inte sagt något om det på BVC??

Vår son har också väldigt litet huvud, och det växer sakta. Vid 18-månaders kollen hade han 45 cm i huvudomfång, han väger 9,5 och är 81 cm lång.
    Bvc började oroa sig lite, och vi fick åka till barnläkare som tog prover på honom, sen fick vi åka till sjukhuset för fotografering av skallen. Efter det gjordes bedömning av några läkare att han inte hade några fel eller problem.
    Men hade han inte blivit undersökt så hade jag varit helt hysterisk av oro.
    Nu menar dom att han följer sin egen kurva, och att han helt enkelt är liten för att han inte har så mycket stort att brås på (små föräldrar)

*~*~ Att styla en Volvo, är som att sminka en gris~*~*
  • Minimee

Jag ska till BVC den 21 maj, så jag får väl vänta och se vad de säger...
    men nu blir man ju orolig.

• Nirnaeth

Minimee - det är säkert ingen fara, har du och pappan stora huvuden? Läkarna mätte även våra huvuden, och menade att vi också hade små skallar.
    Sen var dom mest oroliga över att ingen kunde känna fontanellerna, så det mesta handlade om ifall skallbenet vuxit samman för tidigt och om vi isåfall skulle bli tvungna att operera honom.
    Men som sagt så visade alla prover och undersökningar att allt var oki.

*~*~ Att styla en Volvo, är som att sminka en gris~*~*
  • Minimee

Nä.. stor huvuden. Jag har ett på ca 52-53 cm och jag tror hans pappa har 57 cm...Normala eller små inte vet jag.

• gnagaren
    Alla mina barn har små huvuden.  Min som på 18 mån har oxå ett huvud på 46.

Men han har följt sin "huvudkurva"
    .?:*¨¨*:?.Sanna-99, Rasmus-01, Liam-05, Bebis i magen-070607 .?:*¨¨*:?.
  • gnagaren
    Är det sonen i ditt bildgalleri du menar?  Han ser ju jättefin ut!!  Det e ju det som är huvudsaken.

Ser inget konstigt med hans huvud, så det där är ingen fara.
    .?:*¨¨*:?.Sanna-99, Rasmus-01, Liam-05, Bebis i magen-070607 .?:*¨¨*:?.
  • Minimee

Japp, det är Pontus i galleriet jag menar.
    Tack!

• Sara K

Min 2-åring, visserligen flicka, har oxå ett litet huvud som växer mkt långsamt. Nu sist, 2 år 3 mån, hade hon 46,3 cm i huvudmått till sina 87,5 cm och 10,7 kg.
    Själv hade jag 47 cm som 2-åring (dock var jag bara 80,5 cm) och Stellas pappa hade 49,5 till 85,5 cm) så vi har ju oxå alltid haft små huvuden.

BVC har påpekat att hennes huvud är litet, men det följer ändå sin kurva, så dom är inte oroade.
    Fråga nästa gång du är där, men dom borde ju sagt något om dom tyckte det var konstigt.

Sara, stolt mamma t. Stella -05 o Wiggo -06!!
Svar på tråden Litet huvudomfång på 2 åring?