• nyår

astma och allergi-medicin - farligt?

Hej, finns det några allergiker eller astmatiker där ute som måste äta sina mediciner? Är de farliga eller inte? Vad är Dr och BM sagt?

Själv knapprar jag telfast, och tar Flutide på spray mot allerigerna
    Mot astman tar jag dagligen astmanex och bricanyl vid behov.

Tack,

• Svar på tråden astma och allergi-medicin - farligt?
  • Trollemamma

Jag har bytt allergimedicinerna mot den gamla beprövade Tavegyl å visst blir man trött som en skrutt men det är vad min läkare rekomenderat både denna och förra gången. Mot astman är det Pulmicort och Bricanyl som gäller, men jag håller mig till inhalatorerna så mycket det går för att bespara "mini" effekter i onödan.
    Men allt sånt lär du få reda på när du själv träffar din läkare, man brukar räkna med att bebis har eget system de första veckorna så du behöver nog inte oroa dig tills du kommer dit :)

• Tinaki

Jag har Bricanyl mot astman tydligen så ger man även Bricanyl till de som har mycket sammandragningar så den ska vara helt okej.
    Min läkare skrev ut Zyrlex. Det ska tydligen vara okej och man blir inte lika trött som av Tavegyl. Har själv dock inte börjat medicinera än utan kör på Rinexin som är avsvällande och tänkte göra det så länge det funkar... Lycka till!

• nyår

tack för alla svar - det känns lugnande!

• Joje

Ett tips med läkemedel är att gå in på www.fass.se och läsa vad som gäller vid graviditet för olika läkemedel.

• Anki85

Jag tar dagligen både bricanyl och symbicort, symbicorten är en blandning av långtidsverkande bricanyl och kortison plus att jag tar ventoline vid behov och min bebis växer som den ska och mår finnemang. enligt läkarna är det mindre riskabelt att ta bricanyl och kortoson i sprayform än att ta dem som tabletter.
    och jag har varit i djupa diskussioner med både lungläkare och gynläkare.
    Lycka till

• Mymlann

Jag tar Bricanyl och äter Kestine och det är helt ok enligt läkaren.
    Bricanylen man inhalerar är så lokalt och så liten mängd så det är helt ok att ta. Om man ordineras Bricanyl mot värkar är det helt andra mängder.

Svar på tråden astma och allergi-medicin - farligt?