• LottieåElias

HJÄP! rosslig i bröstet

HJÄLP!Min son fick en förkylning(det var iaf vad dom sa att det var på bvc)när han var ca 2.1/2 mån. Den satt i, i flera veckor trots ränesans å Nezeril, efter ett par veckor blev han även väldigt rosslig i bröstet! jag gick varje vecka till bvc, och dom sa hela tiden att det bara var en förkylning som höll i sig. Tillslut tog vi endå med honom till barnakuten och han fick inhalera olika "mediciner", vi fick då ventolin som vi skulle ge högst 4 ggr dagligen..efter 2-3 veckor sa dom på bvc att vi skulle sluta då han blivit mycket bättre. Efter 1-2 veckor kom rosslet tillbaka lika starkt som förut, man kan både höra det och känna det jättetydligt när han andas! han låter som en gammal människa som har rökt i 70 år typ.. jag gick till bvc igen och doms kcikade mig då till en barnläkare, han förstod inte vad det var å sa att jag skulle testa att ge honom ventolin igen i 2 veckor och sedan komma tillbaka.. ÄR DET NÅGON SOM VET VAD DET KAN VARA, ELLER SOM VARIT MED OM UNGEFÄR DET SAMMA?!Jag ska tillbaka på fredag och är orolig att dom inte ska kunna säga vade det är nu heller! äR så orolig =(...

• Svar på tråden HJÄP! rosslig i bröstet
  • Cheera

Vet inte vad det kan vara men min dotter "rosslade" lite grann hon också när hon var nån månad, försvann efter 3½-4 månader har jag för mig.
    Fick höra att små bebisar kan låta så utan att det är nån fara. Och inget fel är det på min dotter.
    (Kände ochså hur det "darrade" i händerna mina när jag höll i henne).

• Meredith

Förkylningsastma? Har verkligen ingen aning, mne det var det första som ploppade upp i skallen när ajag läste ditt inlägg. HAr en väninna och hennes två pojkar har förkylningsastma, så dom får bricanyl vid förkylning. Dom låter båda två som gamla gubbar, den ena är 7 månader och har väl haft det sen 3-4 månader, den andra är 2 år och har också haft det sen han var liten! Kanske värt attta upp med läkaren i alla fall?!
    Men jag är helt oerfaren, försöker bara hjälpa, förstår om det är jobbigt.
    Lycka till.
    *styrkekramar*  

*LEIA AMANDA MIKALEA 061002*
  • Meredith

Och ursäkta min värdelösa stavning!

• LottieåElias

ska absolut höra med doktorn om det! tack sååå mycket..det har inte utvecklats till vanlig astma hos någon av hennes killar?

• Meredith

Nej inte än tror jag, hennes äldsta dotter har ansträngningsastma vet jag i alla fall. Kan vara
    så att den äldre killen har "riktig" astma, men jag vågar inte säga säkert, vet bara att han låter väldigt otäck när han är förkyld. Men han lider då verkligen inte av det! Gladare och piggare 2 åring får man leta efter!
    Det går nog bra ska du se.  Det kan ju bara vara en vanlig jobbig ihållande förkylning.

Jag skulle helllre lita på en barnläkare på barnkliniken än bvc! Jag tycker dom ibland tar för lätt på saker, men det är ju bara mina erfarenheter. Min väninna struntar då i bvc, hon är bara dit och väger dom, är det nåt problem eller något hon undrar över så ringer hon direkt till barnkliniken. Hon har barta haft problem med bvc
    , dom har inte tagit henne på allvar, men det kan ju vara mkt bättre där du bor.

• Sanda

Sonen har falsk krupp, så när han blir förkyld så tätnar luftrören på honom, har låter jätteandfådd när han andas då. Har oxå fått bricanyl, som vigdar luftrören, hjälper på några minuter. perfekt.

• LottieåElias

Jo tack, samma sak här..dom verkar inte alls ta en på allvar! nästa gång kommer jag inte tro på dem blint iaf , men svårt att veta när det är första barnet, klart man tror på det dom säger! bättre som du säger att vända sig direkt till barnkliniken..
    Samma sak är det med min kille som emd din kompis..han är så glad och lider inte ett dugg..så det får man ju vara glad å tacksam över iaf

• Meredith

Ja det är första barnet här också. Min dotter ( 6 mån) har haft utslag och varit torr i pannan ända sedan hon var ca 1 månad, och jag frågade på bvc vad jag skulle göra... Mjölkskorv sa hon att det var och att det inte var mkt man kunde göra förutom att få bort det i hårbotten för då skulle det i pannan försvinna, men nu några månader senare är det inte alls det utan hon är bara lite torr(!!!!). Lite (?), hon kliar sönder sig totalt om jag inte smörjer in henne och filar hennes naglar jämt. Jag önskar att jag pratat med en läkare tidigt så man kanske sluppit massa lidande åt lillan. Det konstiga är att hon hade inte nå mjölkskorv alls på huvudet så jag vet inte var hon fick det ifrån?!
    Men som du säger, man litar ju blint på dom på bvc.
    Men man lär sig ju av misstagen sägs det!
    Skönt att han är glad i alla fall, det gör det hela mkt lättare.
    Lycka till nu.

Svar på tråden HJÄP! rosslig i bröstet