• Lilith74

Vår dotter ÄR verkligen tvåspråkig!

Vi har en härlig liten tjej på 1 år och 8 månader. Hon ska bli tvåspråkig, pappan är irländare.
    Det hon pratat hittils har varit svenska, "mamma" "titta" "kisse" etc.
    Men nu igår och idag har vi börjat fråga vad djuren säger, på engelska och svenska och hon förstår båda språken exakt lika bra!!
    Svarar med grymtande om vi frågar "what does the pig say" eller "vad säger grisen".
    Nu känns det verkligen som att tvåspråkigheten FINNS där, hon förstår allting på båda språken. Så kul!

• Svar på tråden Vår dotter ÄR verkligen tvåspråkig!
  • emma brolin

Vad roligt

Hahaha, du e rolig du
  • Jennie S

Kul med flerspråkiga barn. Vår äldsta son är tre och kan Svenska, grekiska och Finska. Det är verkligen en fördel. Sen att inte jag förstår någonting av vad han pratar om när han tar en finsk eller grekisk utläggning för mig det är ju en annan sak.

Hoppas det håller i sig!!!

• mican

Gudars så kul!

♥ Min Familj Rockar! ♥
  • Maj 2005

Min tjej är också tvåspråkig. Vi bor i England och jag pratar alltid svenska med henne. Vi kan fråga henne saker på vilket språk som helst och hon förstår. Hon har lite svårt för sångerna bara. Just nu sjunger hon "twinki twinki härna dää haushi haushi va du ä" Jättekul att lyssna på. Hon är 2 i morgon

• Lilith74

Visst är det en fantastisk fördel för barnet! Att HA engelskan från början, som iaf kämpade som en dåre med i skolan
    Känns som en bra sak att kunna ge sitt barn. Underbart med tre språk, Jennie S! Håller han isär språken?

• Lilith74

Som iaf JAG kämpade med skulle det vara.

• siamusen

Skoj

Vi pratar tre sprak här hemma och märker ocksa att stora killen förstar alla. Dock pratar han nâstan bara svenska det lilla han pratar. Det enda han säger pa franska än sa lânge âr Chat (katt)

• Talullahbell

Visst är det jättekul! Våran dotter som e 2, är 3språkig. det är helt fantastiskt hur mycket ett litet barn tar in. Och sen att hon vet med vem hon ska tala den ena sråket o det andra med den andra o det tredje med den tredje... helt otroligt!

Lea & Emma
Svar på tråden Vår dotter ÄR verkligen tvåspråkig!