• Marlean

Vart i Grekland bör jag åka?

Vill INTE bara ha sol och bad utan vill se lite historia också, gärna rätt mycket, men vart ska man då ta vägen? Vill ju inte välja antingen eller utan vill ha allt, bra badvatten, historia och god mat. Något tips på vart man då ska resa?

• Svar på tråden Vart i Grekland bör jag åka?
  • sweetpea

Fastlandet? Typ Peleponesos, med utflykter till Korinthkanalen och så. Eller så åker du till Parga och kör utflykter till floden Styx och Meteora. Alternativt utgår du från Aten och tillbringar några dagar där, för att sedan båtluffa eller slappa på någon av öarna i närheten.

• Pikku Enkeli

Santorini har väl inte supermycket historia kanske, men tillräckligt för att göra det till min favorit-ö!

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • stalis

Naxos, min favorit ö. Lite bökigt att ta sig dit kanske, men värt det.

• älskarlivet81

Kreta!!

Men sen en mysig ö, som inte har så mycket historia men som är mysig för sitt lugn, är Kalymnos!

• yezzi

Inte för att jag varit på så många ställen, men vår favorit är Zakhyntos. Så vackert! För oss var det mest sol och bad men även lite upptäcksfärder med "moppe" och båt.

• Catwoman and Superboy

Samos och Kokari!!!

Älskar dig min underbara son
  • Marlean

Ni som bara nämner platser, kan ni inte också nämna vad det finns att se där?

• sweetpea

På Kreta finns ju mycket att se - Knossos, och så. Övriga öar i Grekland har ganska mycket småsaker, typ enstaka gamla tempel och ruiner och statyer - men inte tillräckligt för en hel semester, om man är väldigt intresserad. Ett alternativ om man åker till Samos är att ta båten över till Turkiet och kolla in Efesos, men det är ganska dyrt.

• Marlean

Efesos har jag redan varit vid, och vill gärna tillbaka, men tar nog hellre det på en Turkiet trip *älskar Türkiet!*

• minili

Var på Kos när jag var 16, men dit vill du inte åka om du är över 20, tro mig:)Däremot skulle jag gärna åka till en ö som heter Amorgos. Det var där filmen "Det stora blå" spelades in. Där finns nog inte mkt historia i form av gamla kända historiska byggnader etc men det är otroligt vacker omgivning och en skön atmosfär.

• patrikiden

Rhodos har ju en del som heter gamla rhodos som har en mur runt om sig. Finns lite annat också på ön att se.
    De flesta från skandinavien som åker till rhodos hamnar i rhodos stad där den gamla delen också ligger. Rhodos har också en mysig hamn. Och det finns dags resor över till Marmaris Turkiet om man vill. Eller andra grekiska öar som Kos mm.
    Men stränderna är inte de bästa här.

När jag var där så hyrde vi en lägenhet i Faliraki andra veckan, där är det jääte bra stor strand, bättre uteliv(Club liquid är bästa discot), aqualand, tivoli, bättre internationella restauranger osv.
    Bra grekisk mat finns överallt.

En nackdel är väl att rhodos anses vara en utav de dyraste öarna i grekland.

MVH Patrik

• patrikiden

Jag har varit på zakyntos, kos, kalymnos, och rhodos.

Och tycker att rhodos är bäst för dig av de ställen jag varit på.

MVH Patrik

• Marlean

Det värsta är att jag inte riktigt gillar att vara där alla andra Svenskar är, åker jag utomlands vill jag inte höra Stockholmska eller så. :P Jag vill höra landets egna språk!

• brünnhilde

Ingen grek åker till Rhodos.... borde säga en del...

jag skulle rösta på peloponessos. Där finns hur mycket som helst av gammal kulturhistoria plus fina stränder där ingen pratar svenska!

• scooby

Peloponnesos!! Dit åker vi på bröllopsresa i början av september. Tydligen är det ett nytt resemål för i år, i alla fall med fritidsresor. Verkar som att det inte är så turistexploaterat ännu.

Så här står det om peloponnesos på www.kalimera.nu (Där kan du förresten läsa massor om alla resemål i Grekland! Toppensida!)

Peloponnesos - Pelop's ö - bara namnet andas Historia, Myt och Poesi! Denna jättestora, bergiga landmassa där den europeiska civilisationen en gång föddes, var i själva verket inte en ö i historiska tider, utan en halvö. Ö blev den först med byggandet av Korintkanalen.

Det är svårt att föreställa sig ett land med mer historia. Om man står vid Lejonporten i Mykene, till exempel, och spanar ut mot havet några kilometer bort, så är det lätt hänt att man ryser till, så verkligt kan det förflutna kännas. En eftermiddag i april i Olympia, med judasträden mjukt övertäckta med lila blommor, är det inte svårt att låta sig förflyttas i fantasin tillbaka i tiden, till det antika Olympia, där allt började, de Olympiska Spelen som så triumfartat återvände till Grekland 2004.

Eller en kväll i Epidavros, den kanske mest imponerande av alla de antika platserna. Den antika teatern är fortfarande ett under av akustik, och ingen som varit där förblir opåverkad! Under sommarens festival spelar man fortfarande de gamla antika pjäserna, och besökare kan se och höra Pelops barnbarn möta sina öden i pjäser som verkar både antika och tidlösa på samma gång.

Svar på tråden Vart i Grekland bör jag åka?