• Netriosa

Vill sy ett gosedjur, men hur gör man?

Jag skulle vilja försöka sy en nalle eller något annat gosedjur men vet inte hur man gör. Nån som vet vart man kan hitta mönster eller en bok med mönster i som beskriver hur man gör? Har googlat en bra stund här och hittar ingenting...

• Svar på tråden Vill sy ett gosedjur, men hur gör man?
  • mammas gumsegos

På bibliteket har dom böcker med roliga tips på gosedjur man kan göra hemma. Lånade en men jag kom aldrig för mig att göra något.

• Netriosa

Tack för tipset mammas gumsegos.

Fler tips?

• Mamsis

Har du barn som är stora nog kan du be dem rita något som du sen klipper ut i tyg och syr, det blir enklaste sortens gose, men det brukar vara mycket uppskattat. Tänk bara på att inte armar och ben blir för smala, då får man ersätta dem med tex ett grövre snöre.

• Netriosa

mamsis:
    Min tanke var att göra en egen sängmobil med bl.a nallarhuvuden på. Jag som bara kan sy upp ett par byxor är det inte det allra lättaste att "bara" sy Vill gärna ha en beskrivning så jag vet vad jag sysslar med...för jag har verkligen ingen aning om vart, hur och när man börjar med vad

Kajee:
    Tack för tipset!

• Netriosa

Nån mer som har några tips?

• Amita

Rita en mall på hårt kartongpapper ett runt huvud med två nalleöron. Vik tyget dubbelt lägg på mallen och rita runt klipp ut. Nu har du två likadana bitar som du kan sy ihop. Spara en bit öppen och fyll med bomull eller vadd. Sy igen öppningen. Brodera ögon (eller ha knappar till ögon), nos och mun. Ta en garnbit och sy en liten ögla mitt på huvudet så du kan fästa den på mobilen. Klart!

• Netriosa

Amita:
    Tack för tipset! Det lät som ett bra förslag!
    Spelar det någon större roll om man broderar före eller efter man stoppat & sytt ihop den tror du? Tänkte om det gav nån effekt om man broderar ögonen m.m efteråt...?

• Amita

Spelar nog ingen större roll, fast nu när du säger det så är det nog lättast att brodera före innan man syr ihop och stoppar. Förresten kan du nog använda en galge til mobilen eller en fin trädgren att hänga nallarna i. Går ju att sy andra djur typ kaniner på samma sätt också om man vill.

• Netriosa

Amita:
    Ska testa! Tack igen

• Ida Frech

Istället för att sy så kan man faktiskt virka. Virka en amigurumi vet jag. Det finns säkert någon bok i något bibliotek eller så kan du ju söka och kolla om du hittar något mönster!Glad 

Lycka till / Ida Frech 

• paret

stoff och still har lätta mönster

Svar på tråden Vill sy ett gosedjur, men hur gör man?