Båda dessa brännare är ju mindre märken, tillverkade av mindre aktörer vilket man kanske skall ha med i tanken (framtida tillgång på reservdelar, service och support etc).
En snabb sökning på www.pellets.info gav att Roslagsbrännaren verkade ha en del negativa kommentarer gällande att den inte är P-märkt (Statens Provningsanstalt) samt verkar ha stor förbrukning av tändelement hos många. Enligt ett inlägg från tillverkaren förekommer det tydligen också kopior på marknaden, tillverkad av någon helt annan..
Viking B16 liknar utvändigt väldigt mycket den brännare, Viking Bio, som vi har. Dock ser den inte likadan ut invändigt. Den angivna effekten är också lägre på Vining B16 (10-16 kW) mot Viking Bio (15-20 kW). Den har också färre säkerhetssystem mot brand.
Det avgörande för mig, när jag valde var dels säkerhetstänkandet mot brand och dels att jag som ny användare enkelt skall kunna se vad som händer i brännaren, och vad som är fel om det uppstår.
Alla brännare har eltändning (4-6 minuter vid uppstart), men sedan finns det också varianter som går att ställa om till underhållseldning (lite pellets matas fram hela tiden för att det inte skall slockna).
Normalt används 8 mm pellets i pelletsbrännare för panna, och 6 mm för kaminer. Men undantag finns. Av det som säljs är nog 95% 8 mm.
Fler frågor?