• Sanber

pellets brännare - ni som har koll! :-)

Hej!

snälla ni duktiga kunniga människor!
    Ni har väl sådär hel koll på pellets brännare va!?
    Vi ska inhandla en och vill gärna ha tips på vilken sort som ni rekomenderar och om det är ngt speciellt vi bör tänka på...

har en kombipanna från -90, bör den ha visst antal kw för att klara av att värma ett hus på 150 kvm?
    ehm...sen har jag sett att det står typ "pelelts brännare 15 kw" hmm..hur vet man vad man ska ha?!!

oj..ja så tips å hjälp önskas!
    TACK!!

• Svar på tråden pellets brännare - ni som har koll! :-)
  • Venusmannen

Hej Sanber,
    I princip kan man säga att det finns två typer av pelletsbrännare, uppåtbrinnade och framåtbrinnande. En standardbrännare för villor har cirka 15-20 kW effekt, och det bör räcka för även er.

Vad heter pannan mer exakt?
    Har den haft oljebrännare tidigare?
    Hur har ni tänkt lösa förvaringen av pellets? Säck/bulk?

Det viktiga är att ni anlitar en installatör som verkligen kan sin sak, och kan lämna referenser ni kan prata med. Det finns tyvärr en hel del "lycksökare" som inte inte gör detta.

För mer direkt sakkunskap kan jag också rekommendera forumet på www.pellets.info

• Sanber

Tack så mycket!

hmm..vad har vi för panna?! Gaah? bra fråga..bor inte hemma nu hahaha! Men det sitter allafall en oljebrännare på den.

Problemet eller hmm..det man är rädd för är att...
    ÄH!! " energirådgivaren sa att då vi eldat i den pannan så försvinner det mesta tills korstenen eftersom det är så gammalt hus etc...hmm...kommer det inte göra det med pellets eldning med?

Den man som bodde där innan hade en elförbrukning på 32000 kwh å det rä ju MASSOR!!
    Nån måtta fåre va!

Å visst kan man koppla en varmvattenberedare till oxå..haha nu bombarderar jag med frågor väl när nån svarar!

• Venusmannen

Det är bara att bombardera på..

Har det varit en oljebrännare där innan, så är det troligen en framåtbrinnande brännare som är aktuellt. Vi har en sådan från Värmebaronen som heter Viking Bio. En mycket vanlig variant.

Det energirådgivaren kanske är inne på är att er panna ju trots allt är 17 år gammal, och naturligtvis inte är lika effektiv som en ny. Skorstenen påverkar ju också effektiviteten. Att "elda för kråkorna" ger ju dålig värme i huset. Är det en gammal murad skorsten, så kan det vara idé att överväga att sätta i ett insatsrör.

Har pannan alltså ingen varmvattenberedare idag? På en kombipanna? Självfallet går det att koppla en varmvattenberedare/accumulatortank till.

• Sanber

jo det finns ju en varmvattenberedare i..antar jag! fast den är nog för liten då varm vattnet bara tar POFF slut!

njo..skorstenen är murad iaf det vet jag!
    men hahaha mycket mer än så vet jag inte!

men då kanske man ska kolla mer på en sån frammåtbrinnande brännare då...
    Tack för hjälpen hörru!

• Venusmannen

Alla dessa frågor har en seriös rörinstallatör koll på. Är ni inte från orten själva, så kanske någon granne kan tipsa om "rätt" firma..

• Sanber

Hej igen!
    Hoppas du är kvar!
    Nån annan får gärna svara med förståss!

Jag har 2 st intresanta brännare nu...
    Roslagsbrannaren...
    och viking B16...

nån som hört nåt om dessa?

Har alla brännare eltändning - det betyder alltså att det alltid går el vid tändning?!

pellets 6-8 mm...ehmm..finns det massa olika strlk?

• Venusmannen

Båda dessa brännare är ju mindre märken, tillverkade av mindre aktörer vilket man kanske skall ha med i tanken (framtida tillgång på reservdelar, service och support etc).

En snabb sökning på www.pellets.info gav att Roslagsbrännaren verkade ha en del negativa kommentarer gällande att den inte är P-märkt (Statens Provningsanstalt) samt verkar ha stor förbrukning av tändelement hos många. Enligt ett inlägg från tillverkaren förekommer det tydligen också kopior på marknaden, tillverkad av någon helt annan..

Viking B16 liknar utvändigt väldigt mycket den brännare, Viking Bio, som vi har. Dock ser den inte likadan ut invändigt. Den angivna effekten är också lägre på Vining B16 (10-16 kW) mot Viking Bio (15-20 kW). Den har också färre säkerhetssystem mot brand.

Det avgörande för mig, när jag valde var dels säkerhetstänkandet mot brand och dels att jag som ny användare enkelt skall kunna se vad som händer i brännaren, och vad som är fel om det uppstår.

Alla brännare har eltändning (4-6 minuter vid uppstart), men sedan finns det också varianter som går att ställa om till underhållseldning (lite pellets matas fram hela tiden för att det inte skall slockna).

Normalt används 8 mm pellets i pelletsbrännare för panna, och 6 mm för kaminer. Men undantag finns. Av det som säljs är nog 95% 8 mm.

Fler frågor?

• Venusmannen

Iwabo är en av de äldsta tillverkarna på marknaden.
    Dock är deras brännare i grunden uppåtbrinnande (går nog att få framåtbrinnande med något tillbehör på vissa modeller).

Svar på tråden pellets brännare - ni som har koll! :-)