• Kajee

Pappa vill inte skriva under pass ansökan

Vägrar han så vägrar han. Du kan ju inte få ut pass utan hans underskrift, vilket är en grundläggande trygghet tycker jag. Din advokat får väl ta tag i det och ruska om honom. Men han kan ju inte tvingas. möjligtvis i domstol, men det kan ju ta tid.

Själv skrev jag på ungarnas pass när exet ville - tror inte han rymmer med dom.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee
    Tessa17 skrev 2007-04-11 18:20:18 följande:
    Är det inte hans plikt att skriva under passansökan?
    Nej absolut inte. Annars skulle ju somliga få väldigt lätt att rymma utomlands med barnen utom den andra förälderns vetskap/tillstånd. På samma sätt gäller ofta att man måste ha båda föräldrarnas underskrift på en ledighetsansökan från skolan.
    Har ni gemensam vårdnad så är detta något ni ska vara överens om. Och uppenbarligen är inte han överens.
  • Kajee

Ditt problem är att eftersom han vägrar skriva på passansökan så kan det i värsta fall innebära att du inte kommer iväg på din semester. Sen är det inte säsrkilt klokt av honom eftersom det kommer att ligga honom i fatet när vårdnadstvisten kommer upp i rätten. Det är som Anonym (gäspar) skriver; ju fler dumheter han gör desto större möjlighet är det för dig att få enskild vårdnad sen.
    Men faktum kvarstår. Det kan dröja innan fallet kommer upp och kan du inte få honom att inse hur idiotiskt han beter sig (han faller ju så att säga på eget grepp) så kan det hända att du inte hinner få ut passet.

• Kajee

Jag hade problem med barnens pappa inför årets semester. Han bokade en semesterresa till Italien med barnen innan han kollat med mig. Exakt samma veckor skulle min syster komma hit från USA och hälsa på. (Hon är hemma ungefär vart tredje år.) Då var det inte så himla självklart att han skulle få åka enligt soc. (Även om barnen redan har pass sen tidigare.) Det hela löstes genom att hela min familj ändrade om sina semesterscheman för hans skull. Tacksamhet? Knappast.

Svar på tråden Pappa vill inte skriva under pass ansökan