• Simben

katrinplommonpure?

Undrar bara hur mycket katrinplommonpure behöver man ge per dag för att magen ska hållas igång?
    Är det en burk per dag uppdelat på två gånger eller kan det räcka med en halv burk per dag? Hur mycket ger ni som har barn med hårda magar?
    Idag använder vi lactulos och även messmör/päron/kiwi och allt och ändå så är hon lite av det hårdare slaget. Men helst vill jag få bort laktuosen och tänkte testa med katrinplommon pure igen. Hon gillade inte det när hon var mindre men idag åt hon så nu vill jag bara ha tips på hur mycket man ska ge per dag och hur många gånger.
    Nån som vill dela med sig hur ni gör??

Tackar på förhand!

• Svar på tråden katrinplommonpure?
  • blonde redhead

Börja ge en halv burk. Och ge mycket att dricka. Oftast är det för lite vätska som orsakar stoppande magar.

• Sprall78

Ett bra tips är att göra egen ktrinplommonpuré. Det är mycket mer efektivt! Koka bara upp några plommon till de mjuknat och mixa dem sedan. Tillsätt lite av kokvattnet tills du får en bra konsistens!

• Eliva

Titta i min blog här på fl, där har jag skrivit massor om hårda magar på småttingar.

• Simben

okej...fast jag tror inte det beror på för lite vätska...hon dricker jättemycket vatten hela dagarna och det märks även i blöjan Men jag provar med en halv burk om dagen till att börja med då.

Sprall; fast finns det plommon att köpa nu i affären?? eller är det trokade katrinplommon du syftade på?
    Har aldrig gjort det såm jag är inte så hemma på den fronten med katrinplommonGenerad

• Sprall78

Använd torkade katrinplommon!

• Simben

tack Eliva. Har ju provat det mesta tycker jag och även provat mjölkfritt två omgångar men inte fått det bättre ändå. Ändå så svävar man ju i dom tankarna fortfarande många gånger om. Har så svårt att släppa varför hon har såååå mycket gaser jämt och svårt att bajsa. Hon är ju inte förstoppad men det är väldigt fast och hon har svårt att få ut det pga det och sen säkert pga alla gaser som är i vägen. Visst är det bättre när jag ger lactulos men ändå inte fullt bra tycker jag plus att jag gärna skulle utesluta det om det gick. Jag ger alltid lactulos i morgongröten så hon känner nog ingen smak av den iallafall

Tack för alla råd...finns det fler råd så skriv gärna ner dom här...TACK

• Simben

sprall; okej...ska köpa det i morgon så får vi se vad det blir för resultat

• blonde redhead

Äter hon för lite fiber kanske? Jag ger alltid krossat linfrö i gröten till mina barn och det håller magarna i form alltid.

• Simben

blonde redhead; jag vet inte...hon får mild fullkornsgröt en eller två gånger varje dag plus mild fullkornsvälling 2 gånger varje dag...är det för lite?
    Vad ger du för gröt eller är det i hemmagjord gröt du blandar i krossat linfrö?
    Min tjej är 10 månader kan jag tillägga...fast två månader för tidigt född så 8 månader om man korrigerar

• första

Jag ger en halv burk katrinplommonpuré varje dag. Glömmer jag det så blir det inte kul för killen.

Här är ett recept på egen puré:
    Lägg katrinplommonen i en bunke och skölj under rinnande vatten ett par minuter.
    Låt sedan plommonen ligga i blöt, gärna ett par timmar.
    Innan du kokar plommonen, kläm sönder dem en och en mellan fingrarna för att på så sätt hitta eventuella kärnrester. Det följer tyvärr med ibland och de kan vara rätt stora.
    Lägg plommonen i en kastrull och fyll på med vatten så att de precis täcks, koka ca 5 minuter.
    Kör dem sedan i matberedaren tillsammans med vattnet till lagom konsistens.
    Späd eventuellt med lite mer vatten.
    Klicka ut purén i aluminiumformar och stoppa sedan in dem i frysen.

Svar på tråden katrinplommonpure?