• Simben

katrinplommonpure?

Undrar bara hur mycket katrinplommonpure behöver man ge per dag för att magen ska hållas igång?
    Är det en burk per dag uppdelat på två gånger eller kan det räcka med en halv burk per dag? Hur mycket ger ni som har barn med hårda magar?
    Idag använder vi lactulos och även messmör/päron/kiwi och allt och ändå så är hon lite av det hårdare slaget. Men helst vill jag få bort laktuosen och tänkte testa med katrinplommon pure igen. Hon gillade inte det när hon var mindre men idag åt hon så nu vill jag bara ha tips på hur mycket man ska ge per dag och hur många gånger.
    Nån som vill dela med sig hur ni gör??

Tackar på förhand!

• Svar på tråden katrinplommonpure?
  • Simben

Tack för receptet första
    Jag har nu köpt katrinplommon i burk...det är sådana jag ska använda väl? Eller finns det flera olika sorter? För dom är väl inte helt torkade utan lite kladdiga så där eller finns det många sorter?
    Ska göra så som du skrev förutom att jag använder stavmixern istället för matberedaren.

Hoppas det sätter mer fart än den köpta

• första

Jag använder ICAs kärnfria. De finns i påse och är lite kladdiga som du säger. Det är lite billigare än att köpa färdigt men resultatet är samma.
    Stavmixer funkar oxå.

• Simben

har precis gjort nu...men jag lät dom inte ligga i blöt i flera timmar..är det ett måste eller vad kan hända om man gör allt det du skrev utom just det?? Hon verkade gilla det iallafall och det blev jättebra
    Hur gammal är din kille? Funderar lite på hur mycket hon behöver för att eventuellt kunna hålla magen igång utan laktulos och om det kan bero på hur gammal hon är och vikt tex??

• IddeGirl

men de är ju konserveringsmedel i dom plommonen.. ska man väl inte ge till barn? Jag vågar inte göra eget efterosm jag inte hittat några utan konserveringsmedel i...

• Simben

Iddegirl...inte vet jag men min tjej är ju snart ett år så hon är ju inte så liten utan ska ju snart kunna äta samma mat som oss andra och där är det ju konserveringsmedel i en hel del. Tror inte det är farligt!

• första

Min kille är 11 månader och väger ca 10 kg.

Jag tror att de skall ligga i blöt för att lösas ihop lite. Jag låter de ligga i nån timme. Är nog enklare att mixa dem då.

• Simben

jasså...fast då är det nog ok att göra som jag gjorde för det var inga problem alls att mixa och den blev jättebra

• malla7

Vill tipsa om att det går åt mer puré när min lillkille äter banan. Banan verkar vara väldigt stoppande.

• Simben

malla7; jo, jag vet att banan är stoppande så min stackars tjej får aldrig banan utom när hon är lös i magen och det är hon väldigt väldigt sällan. Tycker så synd om henne för att hon bara får lösande produkter hela tiden. Kanske kan börja ge annat oxå om bara magen kommer i balans så man vet att om jag ger mer så fungerar det ändå.
    Men tack för tipset iallafall

• MammanMarie

Jag brukar mixa med 2 päron när jag gör katrinplommonpuré. Det är ju oxå bra för magen... (Kokar dom med plommonen) 500 gr plommon o 2 stora päron.
    Vår kille får två matskedar på gröten varje morgon o det håller igång hans mage bra.

• Simben

Mammanmarie; tack för tipset...det hade jag inte en tanke på att man kunde göra och det kunde bli gott ska testa det nån dag!!
    Fast två matskedar är nog alldeles för lite för min tjej. Här handlar det snarare om en dl minst

Svar på tråden katrinplommonpure?