• Millami

Österbottningar - bebis 2007? (del 5)

Tog friheten att göra en ny tråd då den gammla stängdes

jag ska ju vara själv me länge på listan ännu så tänkte jag kunde göra de..

hoppas alla hittar hit

Bara att prata på då igen, å hoppas ni ska trivas å att d går bra för alla under graviditeter och förlossningar!

Välkomna!

tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m12917761.html
    www.familjeliv.se/Forum-1-32/m10456701.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m16163738.html

• Svar på tråden Österbottningar - bebis 2007? (del 5)
  • Millami

Lindilididda

ja ha no bara hört he å att int man ska äta räkona...vafö man inbt ska ät dem hhmm..ja vet int..
    man ska ju int ät skaldjur...räkona hör väl ti skaldjur?

älskar å räkor..he e sååå goo..å ja ha no äti av he å fast ja vari gravid...men int sååå mycki...

• Lindilididda

Jaa...det kan nog bra stämma med domdär räkorna. Nå, ja tycker räkor e ganska läskigt iaf

Näpp, om man skulle måsta gå ut lite nu...suttit inne heeela dagen..usch då.

Ta hand om er alla! KRAM,

• tussimamma

Åå nej, räkona e int läski di e gooo

Ja må no int så hävt, mår ill än å he betär å sämber.
    He märks no i ryggen rej å att man e gravid. Ja e å jättetröitt i rygg å bäcken tå ja e i arbeiti. Få si ho läng ja star ut!
    Ja känder me ganska tam.

Ja ha int våga ut na mytsi ida heldä, ja ba arbeitar, jö tokodi måstas eldä sitä jä eldä liggä i sängen. Tå ja va sjukskriva måra ja å va ut å ga, nu orkar ja int. Va ut en sväng ida iaf tå pojka va å spring terräng. Å ja tänka få en friskluftschock

• mjauen

Jag har hört att det e ok att äta räkor då man e gravid. De innehåller ju myki järn. Krabba däremot ska man väl int ät...

• rina78

tussimamma: Ja sa väl förrestn at ja hadd siitt rå räkona frusi? Så ide me ti värm döm fast di e fädi e ju liti märklit. Å andra sidan sägr di ju at man måst värm dömde frusi grönsakre å... Du sto väl int i vinddragi tå di sprang om ida förrestn? I så fall kan man ju läätt få i se fö mytsi frisk luft tå man int e van. Å tå böri man ju hyperventiler som du bruk göra .

I Finland ere väl så at produktre innehåller pastörisera mjölk om e star bara mjölk?

• Karttu

Inom EU boodar e vara så att all mjölkprodukte som int e star naating ho de ir behandla, så måst de vara pastörisera. He kaveera åtminstone "Lata kocken Johanna" jär på fl, eli va o hejtt, ho hadd en massa bra infogrejona på siido siin om man ir orooli o ja har fråga ååv e direkt naagang tå ja fundera på naating. T.ex. opastörisera eli termisera, om e star he, så sku vi bood undvik töm. Men man var noo nojjjo, om man byri fundeer å läsa på allt, så ir ja.

Rääkona booda vara grönt ljus för, för syrran påstoo att de ir ju int rå dömte rääkona som man får köp i påsana i boode, de ir väl typ koka fyri. Men ja bruka bara ita färsk upptina rääkona, int na mang daga gambäl. Fast he rekommenderar de väl åt allihopa, att man ska ita döm bara fässk.

Grattis Paris, hoppas e gar bra för äär!

• tussimamma

Karttu- jå ja itä no ba rikti fäsk rääkona ja å. Å he e bråått. Bruk liksom ita me sallad tå ja måkar in mat på kvällda tå båne sovä (läs: bodi sova)
    Bruk ba släng in dem i mikro så idi västa smältar å spill bort vattni som di semar i (låter int e go? )å rör ner dem i kaninmatn. Ja e no så krantto så sko ja ta dem ur frysen ida så int sko ja ita dem imåro. Å andra sidan tynger no ja i me smörgåstårtona me rääkor om he bjuds.

Ja e jo supernippri me mat även som ogravid. Tror jo jämt ja ska få all världens magsjukor om ja itä na som int e nyslakta/skörda

• tussimamma

rina78- ja tror minsann ja jo he. Fö ja vart så chocka så ja fösov me tå ja sko å handil mat ikväis å san fo ja å sova baket ja had laga en gourmetmiddag åv franare.

Ida tänkt ja va pigg, få si ho läng he varar *gäsp*

• Lindilididda

Hej alla!

Karttu: javisst har jag bra nick, kan du tänka dej vad jag heter på riktit?

Åhhh, vikket härrlian väder vi har idag! Jag borde räfsa lite idag, det borde jag ha gjort för typ 2 veckor sedan, höhö.

Såå....Om jag skulle pallra mej iväg nu..eller så sitter jag här ennu om 3 timmar

PUSS Å KRAM,

Svar på tråden Österbottningar - bebis 2007? (del 5)