imovane!
Jag har fått imovane 7,5 utskrivet,någon som har erfarenhet av dessa?lite orolig för lite eventuella biverkningar
Jag har fått imovane 7,5 utskrivet,någon som har erfarenhet av dessa?lite orolig för lite eventuella biverkningar
Jag har lagat mat mitt i natten utan att komma ihåg det själv..
Oj!!
Låter som om mannen får tejpa o binda fast mig i sängen inatt.
Passa dig för både Imovane och Stilnoct.
Läskiga preparat som gör att man istället kan gå i sömnen och göra dom mest otroliga saker.
Själv fick jag Imovane 5 mg utskrivet en gång, och höll på att elda upp hela lägenheten,,,,,,utan att ha minne av nåt av det.
Skitläskigt.
Varför ska du ha sömnmedel förresten ??????
Att inte kunna somna eller sova utan att ha hjälp av div. piller säger direkt att någonting är helt fel anser jag.
Har man sömnproblem mer än ca två veckor ska man direkt ta kontakt med läkare eller psykolog för att utreda vad som är orsaken.
Jag tex har ju ont i rygg o så vidare, o det visade sig att när jag sov o vaknade upp till fem ggr per natt berodde det på att kotorna hamnade fel i ryggen o smärta uppkom.
Alla piller är mer eller mindre beroendeframkallande faktiskt.... värt att tänka på.
Imovane o alla andra psykofarmaka är otroooooooligt beroendeframkallande och är mycket läskiga. Hela ens hjärna tar stryk, liksom lever o njurar.
Jag har fått mina för att jag inte har sovit sen i torsdags.
Fick i fredags reda på att min mamma dött o har knappt fått en blund i ögonen o måste iallafall en natt få sova så man får en paus från allt det här o ladda batterierna lite.
Men nu vet jag inte om jag vågar ta en.
Har ätit stilnoct förrut och dom fick jag massa läskiga hallucinationer av, så dom ville jag absolut inte ha.. men dom här verkar ju inte bättre
.
imovane (zopiklon) och stilnoct har dom nyligen varnat för i kvällstidningarna, just för såna här läskiga grejer som en del skriver om. folk har gjort hemska saker utan att veta om det.
var försiktig!
Jo.. det kom helt appropå. Bara så där. Bara 56 år gammal. Vet inte riktigt ännu vad som har hänt. Troligtvis något som har gått väldigt snabbt iallafall. Stroke eller hjärtat eller något.
Bättre att du provar
PropavanTabletter 25 mg
eller
Neurol fortedragerad tablett
Så här står det om sömnmedel:
De vanligaste medicinerna som kan orsaka allvarliga sömnstörningar är sömnmedel(!). Det är främst lugnande mediciner, som man kan använda ett kortare tag vid sömn- eller ångeststörningar, som ligger bakom de allra flesta kroniska sömnproblem. Dessa mediciner är mycket effektiva under en kort tid när det gäller att uppfylla patienters sömnbehov, men bara inom några veckor så kan den normala sömncykeln bli störd. Då dessa mediciner dessutom ofta skapar en förhöjd tolerans, behöver patienterna en allt högre dos för att uppnå samma effekt. Detta skapar ett beroende och förvärrar därmed ytterligare problemet.
Även alkohol kan skapa kroniska sömnstörningar. Att dricka alkoholhaltiga drycker är ett mycket populärt "sömnpiller" för människor som, av olika anledningar, inte vill söka professionell hjälp för sina problem. Precis som med vissa mediciner kan detta fungera bra till en början. Alkoholens lugnande effekt gör att många människor har lättare att somna in. Detta är dock endast den första delen av den medicinska effekten av alkohol. Senare under natten stimulerar alkoholen hjärnan. Medans yngre människor som fortfarande har en stort antal djupsömnsfaser sällan störs av denna förhöjda aktivitet, vaknar äldre människor upp mitt i natten och har svårt att somna om. Alkoholproblem är en av de vanligaste orsakerna till kroniska sömnstörningar.
Exempel på andra substanser som kan ha en negativ inverkan på sömnen:
Nej.. vi hade ingen kontakt alls i slutet. Hade inte pratat med henne på ett halvår eftersom jag inte kunde acceptera att hon såra mina barn då drack en del.
Även min mormor dog för 2 månader sedan o min mamma berättade aldrig för mig att hon hade dött, så jag visste inget och det kunde jag inte förlåta min mamma för. Så det känns ju urjävligt rent ut sagt att jag var så arg på henne när hon dog
.
Men.. det är sådant jag får lära mig att handskas med och försöka komma över.
Propavan har jag också testat kom jag på nu, men dom jag fick restless legs av, så dom funkade inte heller.
Får se.. hoppas jag kanske somnar av ren utmattning. Har bett mannen har att sova lätt o hålla kiken på mig.
Åhh, kramar till dig Pyris!
Men jag måste säga att det är ganska befogat att du får hjälp att somna ordentligt då.
SÅÅ fort blir man inte beroende, det är lite uppförstorat.
antitanti:
Jag äter imovan för jag har fått fly till ett skyddat boende med mitt barn,livet i gungning och kris.Jag går till en psykoterapeuft och väntar rättegång mm .
Håller med "insomnia". Man ska gå och lägga sig strax efter man tagit dom.
I mitt jobb sover jag korta perioder och är bl.a beroende av några timmars sömn mellan 18-23. Tar då en imovane och sover kanske tre timmar, sen är jag pigg och vaken igen. Så ja, det är bara en insömningstablett. Inget som ger en drogad sömn.
Har ätit dom från och till i 12 år och är absolut inte beroende, men tar dom bara vid absolut behov.
Smaken i munnen dagen efter har jag inte känt av..., men det var det ju många andra som gjort
Jag fick mina utskrivna efter att jag fick panikångest, känner att dom fungerar väldigt bra.
Tar dom inte varje dag utan bara när det verkligen skiter sig med sömnen.
Fast personligen finner jag mina atarax som jag fick för ångesten är bättre för att jag ska somna. Tyvärr tar det runt 3-4 timmar innan man blir dåsig och seg.