• Superhönan

Flytta till: Österlen, Åre/Östersund, Nyköping, Halland, Gotland eller Uppland

Nu sitter jag och sambon och diskuterar våra flyttplaner igen för femtioelfte gången. Vi bor i Gbg och vill gärna flytta till något nytt ställe utanför Västra Götaland, men vi har inga riktigt självklara kandidater. Jag är logoped och min sambo är lärare, vi bör ha ganska lätt att få jobb i eller i närheten av en halvstor stad. Kruxet är att vi egentligen vill bo på landet efterom småstadslivet inte är så lockande. Så nu ber vi om er hjälp! Vi vill ha ett ganska litet, lättskött, modernt hus och möjlighet till uteliv både i naturen och på krogen. Egentligen vill vi bo i Danmark, men det är lite besvärligt för mig att logopeda på danska. Kom med förslag och argument!

• Svar på tråden Flytta till: Österlen, Åre/Östersund, Nyköping, Halland, Gotland eller Uppland
  • Scrapmom

Jag ser ju inget annat alternativ än Ystad

Vi bor själv vid Nybrostrand, 8 km öster om Ystad, och saknar INGENTING.
    Vi har nära till stan och uteliv med massor av bra restauranger, mysiga caféer och biograf.
    Till stranden kan vi gå på 10 minuter, eller cykla på 3
    Det finns många bra dagis i kommunen, bla ett i Nybrostrand som är superbra.
    Vi har nära till skog om man vill promenera lite och det går tåg till Köpenhamn från Ystad.

För ett par-tre miljoner ska ni inte ha nån problem alls att hitta ett riktigt schysst hus här i krokarna.

Märks det att jag trivs här??

• Lola Jämtland
    Superhönan skrev 2007-04-11 23:20:36 följande:
    Vi kan nog tänka oss att lägga ett par eller tre miljoner på ett hus, men det är såklart jättebra att kunna bo billigt. Om vi skulle tröttna på Jämtland, går det att sälja huset då eller är marknaden kall? Man vill ju inte sitta fast någonstans därför att man har köpt ett osäljbart hus!
    Nä, här är det nog lätt att sälja hus!
    En del områden är otroligt populära!
    //Jag har allt...o ändå saknas något......
  • Jomppelina

Det finns en gryyym brist på logopeder i falkenberg och Varberg som de är nu, det vet jag av erfarenhet eftersom jag själv har barn som går hos logoped och som till och från har fått vara utan tider pg brist på logoped.

Vill ni köpa eget och vill bo billigt kan jag vifta lite för falkenberg eftersom priserna på hus ligger betydligt lägre än i varberg, än så länge. Men trogligtvis inte så länge till eftersom det är pendlingsavstånd till göteborg, och man gör allt för att öka och förbättra detta på olika sätt, och staden befinner sig under utveckling just för närvarande, och man har flyttat tågstation från centralort som kommer närmare motorväg etc.

Tillgången på lärarjobb vet jag inget om emellertid, och det kan nog skilja beroende på vilken behörighet man har.

Falkenberg/Varbergstrakten har dessutom många bra små"orter" på landsbyggden och det finns många fina små gårdar här. Ta en kik på hemnet, halland!

• Jomppelina

Ser att ni vill lägga ett par tre miljoner på ett hus. I falkenberg får ni en gård med hyggligt med mark, bra byggnader i gott skick för detta pris. För en hyggligt skaplig villa kan ni med god vilja komma en bit under en mille. Utan problem, faktiskt.

• Storasyrran

Tänkte också slå ett slag för Falkenbergstrakten. Vi flyttade hit för ett drygt år sedan och trivs jättebra. Nära till större städer när man vill ha något annat än småstaden. Vi bor på landet utanför, och det märks att priserna är på väg upp, men fortfarande får man mycket hus för pengarna.

• Superhönan

Falkenberg har vi funderat mycket på förut, men det känns lite för nära Göteborg. Om vi ska flytta vill jag gärna flytta rejält! Vi har bott i Gbg i 15 år och min sambo som dessutom är född här har ju knappt varit utanför kommungränsen. Därför tänkte vi att Jämtland eller Gotland kunde vara nytt och spännande.
    Det här med att köpa en tremiljonsvilla är ju faktiskt inte heller så roligt, det är ju inte direkt någon direktörslön man får när man är logoped. Bättre att ha ett billigt hus och kunna leva än ha ett dyrt hus och äta gröt varje dag. Jag är glad att jag har ett yrke med gynnsam arbetsmarknad! Som läget är just nu så känns det som att det nog går att ordna fram en tjänst åt mig på de flesta ställen i landet. Men man har ökat kapaciteten på universitetens logopedutbildningar, så snart kanske det blir kärvt för oss också. Bäst att flytta medan man kan!

Tack för alla tips! Finns det fler här som har planer på att flytta från stan?

• Beckah82

Jag kommer från östersund och bor nu i varberg-Falkenbergstrakten...okej inte riktigt men jag bor i marks Kommun som gränsar till Varberg iallafall.

Jag skulle ALDRIG välja detta före Östersund om det stod mig fritt att välja och vraka, men nu är jag låst här av det sociala nätverket som är uppbyggt. Mina syskon finns här, sambo, min son har växt upp här osv.

Men LÄTT att Östersund går före i själ och hjärta.

♥ Vad varje gravid borde läsa: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m18636352.html
  • Skogsgrön

Höganäs hade jag valt, ligger underbart vackert naturmässigt, med både hav och skog. Dessutom längre vårar och höstar än i norr.

• Lola Jämtland
    Beckah82 skrev 2007-04-12 09:19:53 följande:
    För 3 mille i Östersund så kan man köpa halva stan
    Haha! Ja, nästan!

Man får iaf en jäkligt stor o fin villa!
    //Jag har allt...o ändå saknas något......
Svar på tråden Flytta till: Österlen, Åre/Östersund, Nyköping, Halland, Gotland eller Uppland