• Nifelheim

Ultima Thule- Rasister, rasistmusik eller hur ligger det eg till?

Ja som rubriken låter så är jag intresserad av att veta hur det egentligen är. Är de där gubbarna i Thule rasister?, eller är musiken rasistisk?
    Och hur ligger det till med annan vikingarock, är det bara ren smygrasism?

Snälla hjälp mig nu.

• Svar på tråden Ultima Thule- Rasister, rasistmusik eller hur ligger det eg till?
  • Mon

Jag vet att de har spelat på en nazistiska fest (i början av sin karriär)! Jag kommer däremot inte ihåg hurvida de är rasister eller inte... Kan väl tänkas att det troligen är det då! Jag har ett svagt minne av att de räknas som rasister om man frågar de som forskar på området... Inte blev du klokare av mitt svar! Hoppas att någon annan vet!

• JennieL

jag tycker inte de är rasistisk musik...

skulle gärna vilja se nån rasistiskt text av dem, för jag har inte hört nån...

Men det beror lite på vad man jämför med oxå iof... Lyssnar man på Pluton Svea å sedan på UT så är det ju stor skillnad.

• drSteffo

Mon,
    Tidigt i sin karriär? Du menar när de var i 16-17-års åldern? Då vill man självklart bara ut och "gigga", inte så konstigt om man inte är så noga med var man spelar då. När man är i den åldern är man fortfarande en sk. sökare. Man söker sin identitet och då har man, enligt mig, den fulla rätten att fatta lite galna beslut.

De "forskare" du refererar till är "Anna-Lena Lodenius". Hon kallar sig "journalist" och "forskare" trots att hon aldrig läst en poäng på högskola eller universitet. Seriöst? Nej.
    Hon är känd för sina vansinniga teorier. Bland annat den om "det hemliga kodspråket". Ett exempel är när hon tolkade textraden " Nu drakskepp lugnt de vilar i ett stilla regn av frid" (Mitt all) från vikingarockgruppen Hel som att "Nu förbereder vi oss för raskriget". Seriöst? Nej.

• Nifelheim

MEn steffo, det förstår du väl själv att Hel är rasister om några. Klart de syftade på raskrig

• drSteffo

Nifelheim,
    Man måste ha en beundransvärd fantasi för att dra sådana slutsatser.

• Nifelheim

Men det har jag....

Nää men förlåt, fram för mer seriösa inlägg.

Ngn som faktiskt vet kanske?

• Essa01

Tycker iallafall inte att deras musik är rasistisk. Jag älskar många av deras låtar och har 2 av deras skivor och det gör även min sambo som e afrikan....

• Valkyriah

INGEN av deras låttexter är rasistiska!!

tyvärr har det ju blivit så att man inte längre får/vågar vara stolt över sitt svenska ursprung,vilket jag kan tycka är lite tråkigt.

För visst ska var och en vara stolt över sitt ursprung,om man så är svart,brun,gul,grön eller vit = )

• drSteffo

Skulle vara kul om lite politiskt korrekta batiktomtar kunde skriva också

Svar på tråden Ultima Thule- Rasister, rasistmusik eller hur ligger det eg till?