• JoPoAnWi

Sheltie eller Japansk spets

Var iväg i måndags och tittade på en Sheltie-valp vi hade tänkt köpa. När vi åkte därifrån började det klia så in i norden i mitt ena öga, livrädd för allergi!! Kan sägas att de även hade katt, som jag är allergisk mot. Har haft 2 Shelties tidigare och inte känt av någon allergi.
    Ska till läk imorgon och kräva ett allergi-test.
    Har, av en uppfödare till Japansk spets, fått höra att de sålt massor av hundar till folk med just pälsdjursallergi.Det har funkat hur bra som helst!
    När vi valde ras så hade vi dessa båda som de "starkaste" kandidaterna. Så visar testet ingenting väljer vi bland dessa.

Vilken ras tycker du? Motivera ditt svar

Mamma till 4 fina pojkar
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-12 16:13:48:
    Är det inga fler som vill kommentera sitt svar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 09:27:02:
    Har ingen allergi,men däremot en infl. i ögonlocket. Det var det som enl. läk gav klådan
  • Svar på tråden Sheltie eller Japansk spets
  • pepsimax

Shetland S äre Sheltie det?
    Röstade iaf på den.Vi har en blandras av Coton Du Tulear/Shi Tzu/Sheltie,funkar alldeles ypperligt då min man ä allergisk.

• Dollars matte

Allergitester är rätt godtyckliga. Man kan reagera mer på vissa raser och inte alls på andra. Om du dessutom kanske är allergisk mot andra saker blir reaktionen starkare om du utsätts för dessa samtidigt. När jag gjorde mitt allergitest för några år sen fick jag ett litet utslag på hund, trots att jag har haft labradorblandning hemma under uppväxten och aldrig känt något då. Nu kan jag inte klappa en hund med "fet" päls (tex labrador, vilket jag alltså har tålt tidigare) utan att det börjar klia i ögonen, medan jag oftast inte känner av mina strävhåriga terriers alls, bara om det var länge sen de badades.

Det finns alltså inga helt allergisäkra raser. Det allra bästa vore om du kunde testa att vara med en hund av önskad ras ett par dagar och känna efter. Men ska jag tycka till om dina raser så skulle jag välja japanen, men bara för att jag tycker den är finare!

• Tottsie

Jag tycker du skall ta en funderare Mittel spitz......urgulliga!!!

• Isel

Röstade på sheltie... men kan väl erkänna att jag är partisk eftersom jag har en själv... Jag vet egentligen ingenting om japans spets..
    Att skaffa sheltie är det bästa jag gjort och det kommer förmodligen bli fler av denna ras i framtiden för mig!! Vi har även tre belgare och en schnauzer..

• JoPoAnWi
    Nu när jag vet att jag inte är allergisk kan jag säga att det blir en Sheltie, älskar den rasen
    Mamma till 4 fina pojkar
  • truckergirl

Röstade på japansk spets. Har haft flera stycken och de är ljuvliga. Snälla lydiga och så gosiga.
    Underbara familjehundar.

Svar på tråden Sheltie eller Japansk spets