• Tant Niola

Måste jag avliva min katt?!

Hjälp!!

Min hankatt som är drygt ett år, kastrerad väljer att inte använda sin toalett utan väljer att skita inne i köket!

Jag har testat allt möjligt, bikarbonat i lådan, ta bort "locket" på lådan, byta kattsand...

Enda gången han kan tänka sig göra nr.2 på toan är om jag ställer hans toalett på just det stället han väljer i köket.

Vad gör man? Jag har hört att man kan bli tvungen att avliva sin katt om den inte slutar...och det vill jag verkligen INTE göra!

Men man blir förtvivlad.....

• Svar på tråden Måste jag avliva min katt?!
  • Mammys

Men mina föräldrars katt totalvägrade använda klösbrädan när han var runt 1år  ...den var inge rolig mycket roligare att klösa på annat tyckte han.....fast det va inte så positivt för tapeterna  eller för oss.=)

Du vet väll om att du är värdefull!!
  • OceanGirl

Eller byta kattsand. Det fick vi göra i början med våran katt.

• Mammys

Jo jag förstår det ...har tyvärr inga mer tips att komma med.=(

Du vet väll om att du är värdefull!!
  • emmies

feliway finns hos vetrenären att köpa, kan hjälpa.. ring din vetrenär och hör med dem! // emmie

better late than never....
  • Kickans mamma

min katt vägrar bajsa i lådan om det finns kiss eller bajs i den så vi har flera

• Tant Niola

Nercia

Tack för tipset! Ska testa det!

Men du vet att min katt är minst lika envis som sin matte, för en gång kom jag på honom när han precis skulle sätta sig brevid lådan och då lyfte jag upp honom och satte honom i lådan.

Då blev han förbannad och majuade och sprang iväg och sket inte på flera timmar! =)

Envis som en oxe min katt! Men nu har jag ny sand, så det kanske funkar det där med att flytta lådan! Jag får fortsätta vara envis! Jag ska vinna kampen!

• Tant Niola

Oj nu blev det många tips!

Ska faktist till vetrinären idag och prata med dom!

Och jag har precis bytt kattsand, hade pelletsliknade kattsand innan men nu har jag bytt till riktigt kattsand.
    Fast det skadar jue inte att testa olika märken! =)

Tack för tipsen! Läser och tar till mig!

• OceanGirl

Precis, testa olika märken. Katter är oerhört kräsna. Tredje märket vi byte till (Pussi), funkade för våran katt. Hade Toalätt (tror jag det heter) och ICA innan. Våran katt gjorde aldrig något på golvet, men gick och höll sig.

• Wildis81

Köp sprayen: get off på djuraffären och spraya med den på stället emellanåt, det har funkat på mina katter!

• Nericia

ja tyvärr så måste man ju vara extra envis om nu djuren är envisa av sig. jag själv håller nu på att försöka få min hundvalp rumsren. det är ett evigt springande ut och in.

• Anna 69

Antingen så börjar du släppa ut katten men det beror hur du bor eller om det att du måste göra rent kattlådan oftare men det gör du nog.

• Malin79

Hej. Testa att byta kattsand, skulle det inte fungera får du rådfråga en veterinär om detta.
    Finns ju ett antal fy sprayer men tror inte på dom.

Prata med en veterinär eller en djuraffär.

Hoppas det löser sig.

• Wildis81

För mina katter funkar sprayen, det skadar ju aldrig att testa!

• Skogsfrun Amalia

Jag har två lådor!
    Aquacat med en halv liter Toalätt! Mycket nyttigare för naturen och lättare att bära hem. Till en början hade jag bara en låda och då lade hon gärna sina små högar litet varstans, eller kissade på fel ställe. Då funderade jag på hur hon gör dom enstaka gånger hon går ut. Troligen fd innekatt (vet inte är en hittekatt).
    Köpte en låda till och nu inga som helst problem längre .
    Googla Aquacat. Det är den bästa låda jag haft någon gång. och framför allt billigare med Toalätt för ca 27 kr som räcker ca 3 -4 månader.
    Plockar ur dom små kottarna med en sådan pincett man har i köket, fast jag har en som bara är en kottplockare! Plockar ner kottarna i en plastburk med lock, spolar sedan ner i toaletten.
    Duschar ur underlådan varje dag om hon har kissat. Ofta kissar hon i den ena och lägger kottar i den andra. Städar varje dag och storstädning av lådorna en gång i veckan.
    Jag hade ter kattor förut med vanlig låda med sand och höll på att bära ihjäl mig och dessutom var det svårt att bli av med sanden även om jag bor i skogen!

• Liante

Min vän hade en hankatt, han kissade ÖVERALLT. Mest i soffan. De valde att ta bort katten och har ny skaffat en ny. En hona i ettårsåldern, hon har enligt den förre ägaren aldrig kissat inomhus, men det gör hon nu. Ingen förstår varför. De har också försökt allt.

• Verkligen

Hm, min bajsar oxå på golvet..Jämt.. har inte den blekaste vad man ska göra, men avliva? Never.

(¯`°?.¸ ♥ Sarah och Darko ♥ ¸.?°´¯)
  • ajmaj

Skogsfrun Amalia: Kottar?
    Jag fattar inte? Menar du bajs?

Varför måste man lägga "kottarna" i en plastlåda med lock?

Våra två katter har en låda, med EverCleans Heavy Duty-sand. Funkar jättebra och räcker länge!
    Har aldrig haft problem med att de bajsat/kissat på fel ställe. Men de blir sura om man inte gör rent dagligen..

Skogsfrun Amalia skrev 2007-04-17 22:56:23 följande:

Jag har två lådor! Aquacat med en halv liter Toalätt! Mycket nyttigare för naturen och lättare att bära hem. Till en början hade jag bara en låda och då lade hon gärna sina små högar litet varstans, eller kissade på fel ställe. Då funderade jag på hur hon gör dom enstaka gånger hon går ut. Troligen fd innekatt (vet inte är en hittekatt).Köpte en låda till och nu inga som helst problem längre . Googla Aquacat. Det är den bästa låda jag haft någon gång. och framför allt billigare med Toalätt för ca 27 kr som räcker ca 3 -4 månader. Plockar ur dom små kottarna med en sådan pincett man har i köket, fast jag har en som bara är en kottplockare! Plockar ner kottarna i en plastburk med lock, spolar sedan ner i toaletten. Duschar ur underlådan varje dag om hon har kissat. Ofta kissar hon i den ena och lägger kottar i den andra. Städar varje dag och storstädning av lådorna en gång i veckan. Jag hade ter kattor förut med vanlig låda med sand och höll på att bära ihjäl mig och dessutom var det svårt att bli av med sanden även om jag bor i skogen!
  • PrimaElv

halloj Ivares!!
    tittade lite vad dom andra skrivit för råd till dig..
    och för det första så,feliway är ju till för katter som märker revir... har själv använt det när jag hade min ena skogis till parning.så att han inte skulle börja skvätta!
    din katt protesterar ju av nån konstig anledning..
    testa att stäng dörren till köket och gör rent i lådan så fort han sätter sig.en bra kattsand är ever clean för hankatter!! dyr men dryg!! lycka till!

ivares skrev 2007-04-12 17:27:30 följande:
    Hjälp!!Min hankatt som är drygt ett år, kastrerad väljer att inte använda sin toalett utan väljer att skita inne i köket!Jag har testat allt möjligt, bikarbonat i lådan, ta bort "locket" på lådan, byta kattsand...Enda gången han kan tänka sig göra nr.2 på toan är om jag ställer hans toalett på just det stället han väljer i köket.Vad gör man? Jag har hört att man kan bli tvungen att avliva sin katt om den inte slutar...och det vill jag verkligen INTE göra!Men man blir förtvivlad.....
  • Skogsfrun Amalia

Hej Ajmaj!
    Såg att du frågade mig om varför jag läger bajset! i en burk med lock. Jo för min man har en känslig nos och jag sedan ställer jag burken på toaletten, så när nästa person går dit och tänker spola, så töms även den lilla skitburken. Vi har nämligen en tank för toaletten och den blir full så fort om man spolar för mycket och för ofta. Vi bor mitt i skogen och har inte kommunalt vatten och avlopp. 

jag hade problem med min katt Flisan för hon kissade överallt där jag inte ville att hon skulle kissa. Jag försökte också med allt till dess jag skaffade en låda till och nu har hon inte gått fel på nästan ett år.

Vad sägs om det senaste då, att man skall ha kattlåda för utekatter också, hur i all världen skall man få en katt att gå på låda ute?

Hej och må väl och hoppas att problemen löser sig, jag var också nästan på väg att ta bort Flisan för min man var galen på henne. Vi lyckades dock som sagt att fixa det hela!

Svar på tråden Måste jag avliva min katt?!