Inlägg från: Silverkatten06 |Visa alla inlägg
  • Silverkatten06

IKEA´s barngrind

Vi har en, men minns inte exakta måtten eller priset.
    Om jag inte minns tokfel så kostar den runt 350-400 kr + att man kan köpa en förlängningsdel för 129 kr.

Minns inte måtten för bara grinden, men vi behövde för en meter och då behöver man förlängningsdel. Tror att bara grinden räcker för 70-80 cm eller nåt sånt.

• Silverkatten06

Tröskeln är 2-3 cm hög. Jag retade mig också på den i början, men har vant mig...

• Silverkatten06

Njae, ganska nöjda är vi. Den fyller sin funktion, och känns säker men så här i efterhand hade jag nog valt en annan grind.

Dels är tröskeln lite irriterande även om man vänjer sig vid att se sig för.

Dels är själva grinden så trång om man har förlängningsdel. Alltså vi har en meter bred trapp, men bara ett hål på ca 60 cm att passera genom, det gör att det känns trångt när man bär på sonen eller stora saker som tvättbalje eller liknande. Fattar du hur jag menar?

Dels låter den mycket om man inte är väldigt försiktig när man stänger den, vilket i sig är irriterande när man har ett lättväkt barn och gäster som inte vet om det...

Priset avgjorde när vi köpte den, hade vi köpt en idag hade vi nog valt en annan även om den var dyrare. Men vi är inte så missnöjda att vi tycker att det är värt att byta ut den. Oj, vad snurrigt detta blev, hoppas att du förstår vad jag försöker säga

• Silverkatten06

Ja, man skruvar fast en plastgrej som man sedan spänner grinden emot. Men jag tror inte att man måste ha den där plastgrejen om man inte vill. Beror väl lite på vilket material man har där grinden ska vara? Hur lätt den kan glida så att säga?

• Silverkatten06

Jo, vi har också satt upp våra plastgrejor, men jag tror ju inte att de håller för så värst mycket tryck. Det är ju bara plast, fattar faktiskt inte varför de inte gör den delen lite rejälare i metall med ordentliga kanter istället...

• Silverkatten06

Har ingen "resegrind", men har sett såna i tyg som man drar för som en rullgardin ungefär. Fast de måste säkert fästas i väggen de med.

Om du inte ska ta med den hem till andra utan bara ha den hemma fast till två olika dörrar så finns en grind från Akta Graco som jag funderar på (www.babyland.se/article.aspx) Finns i två olika bredder (70-90cm eller 110-140 cm) och det medföljer två väggfästen och efter vad jag hört ska det vara superenkelt att flytta grinden emellan. Är lite putt för att jag inte köpte denna från början som jag hade tänkt mig, men vi ska ju ha fler grindar (många trappor och dörrar i detta hus)

• Silverkatten06

Nej, snygg är den kanske inte, men vilken grind är egentligen snygg? Tycker inte att det är så snyggt med grind överhuvudtaget, men ett nödvändigt ont under ett par år...

Läskigt det där med IKEA-grinden som rasade i affären. Var tvungen att rycka lite extra i vår grind idag för att kolla att den sitter ordentligt...

Svar på tråden IKEA´s barngrind