• gosmamman

Vad är retro enl dig????

Vi började prata om det på öppnaförskolan om barnkläder osv att det är så inne med retro.
    Ja men exakt vad är retro frågade nån då????

För mig är det 60-70 tal med brunt o gult o medaljongmönster, stora mönster av träd osv

En annan mamma sa, ja visst men det är väl väldigt stilrent som e retro??

jag själv tänker inte alls på stilrent när jag tänker retro.

Så vad tänker ni på när nån säger retro????

Mamma till 2 underbara töser maj-03 och okt-06 och älskar retro kläder på dem (vad det nu är)
  • Svar på tråden Vad är retro enl dig????
  • funbun

retro kan vara vilken trend som helst som kommer igen. brunt och gult är 60-70 tals retro helt enkelt.

• Nyfiken gul

om man tänker själva ordet "retro" så betyder ju det att återvända/komma tillbaka...

o retro är allting som en gång har varit o som kommer igen...

80-tals modet med tights o långtröja är ju inne igen - det är för mig Retro som en gång redan har upplevt det modet i min tonårstid....

retro är även barndomens 70-tal med sammetstapeter, brun heltäckningsmatta och stora blaffiga tapeter och pippigula köksluckor...

retro är även 60-talets mode.. osv...

• Jomppelina

Det beror på vilken retro. Det finns ju såväl retro 70-tal, 80-tal, 90-tal, talar om en svunnen tid och det finns ju många sådana. Allt som är tidstypiskt för sin tid. Enligt wikipedia så kommer ordet Retro från latin och betyder "bakåt".

Det finns ochså en betydelse som "nytillverkad enligt gammal modell" medan vintage är ett begrepp om "årgångsvin". Och de blandas ochså runt så det är inte lätt att hundra reda ut vilket som är vilket.

Svar på tråden Vad är retro enl dig????