Inlägg från: Anonym (kniiip) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kniiip)

Framfall,,,,,jätte deppig

Jag fick också lite framfall efter första barnet och lite mer efter andra. Det är jättevanligt. Än så länge har jag inte så att det sticker ut utanför slidans öppning och jag har inget besvär av det mer än att jag kan känna att det buktar när jag känner efter i slidan. Jag tycker det är mycket värre med inkontinensen. Jag läcker så fort jag hostar, nyser eller hoppar och jag få ha inkontinensskydd jämt. Jag kniptränar varje dag. Det bör ju egentligen alla kvinnor göra men det är inte kul. Med knipträning så kan jag minska läckgen men inte få bort dem helt så jag har bestämt mig för att försöka få bli inkontinensopererad så småningom men inte förrän jag har haft de barn jag ska ha. Det känns inte som om det är någon mening innan dess. Framfallet vet jag inte om jag ids göra något åt så länge jag inte har problem av det men vi får se den dagen jag vill operera inkontinensen om de tycker det är lämpligt att operera framfallet också.

Visst är det trist men detta är bekymmer som jättemånga kvinnor har och det finns behandling. I första hand är det ju knipträning. Man kan inte knipa bort ett framfall man redan har fått. Med knipträning kan du dock minska läckgeproblemen och framförallt minska risken att framfallet förvärras. Om man har ett stort framfall som ger besvär eller inkontinens som man inte lyckas träna bort så finns det operationer för både framfall och inkontinens men även om man blir opererad så är knipträningen viktig för att få bra resultat och undvika att besvären kommer tillbaks.

Om du vill ha hjälp och peppning med knipet så är du välkommen till oss i kniptråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m16867341.html

• Anonym (kniiip)

Fast prolapsring ger man sällan till 25 åringar. Har man så kraftigt framfall att man behöver ring när man är 25år tycker jag att man ska opereras. Vilken 25-åring vill gå omkring med en ring i slidan resten av livet? Möjligtvis kan en ring vara aktuellt i väntan på operation om man har stora besvär.

• Anonym (kniiip)

undrar: Nej, inte direkt knöl, mer som om hela slidväggen buktar. För mig är det främst urinblåsan som riskerar att börja komma ut genom slidöppningen om det fortsätter.

• Anonym (kniiip)

undrar: Ja. Om du hade ett framfall som var så stort att det känns vid öppningen mot klitoris så borde de ha kommenterat det på efterkontrollen. Vad är det för typ av knöl du har - hur stor? hård eller mjuk? sitter de i själva slidan eller utanför? Från din knappa beskrivning är det helt omöjligt att säga om det kan vara framfall eller inte.

• Anonym (kniiip)

undrar: Det är inte livmodertappen du känner då? Den åker ju uppåt när man kniper. Annars så skulle det ju kunna vara ett litet framfall. Små framfall är jättevanliga och har man inga besvär av dem så är det inte så mycket att bekymra sig över. Det enda är att man ska vara extra noga med knipträningen men det ska ju egentligen alla kvinnor vara för att inte riskera bekymmer när de blir äldre.

• Anonym (kniiip)

En till: Då är du i ungefär samma situation som mig. Jag har också bakre och främre framfall och inkontinens. Jag har haft blöja varje dag de senaste fyra åren Tack och lov har jag bara urininkontinens. Jag har gått hos sjukgymnast på inkontinensmottagning och fått lite hjälp med knipträningen. Jag tycker det har hjälpt lite. När jag har legat på latsidan med knipet några veckor märker jag att jag läcker mer men helt läckagefri blir jag inte hur mycket jag än kniper.

Jag har ännu inte varit på gyn för bedömning utan bara hos min barnmorska och sjukgymnasten eftersom jag vet att de ändå inte opererar om man funderar på att skaffa fler barn. Så snart jag har fått de barn jag vill ha vet jag dock en som kommer att springa dit direkt för att få en bedömning och förhoppningsvis bli ställd i operationskö.

• Anonym (kniiip)

emmiz: Vad bra att geishakulorna hjälpt för dig. Tyvärr funkade de dåligt för mig. Jag tror det beror på hur mycket framfall man har. Har man en förlossningsskada som orsak till framfallet så är det nog också svårare att träna bort än om det bara handlar om slapp muskulatur. Jag har provat både geishakulor, smarballs, apotekets knipkulor och träningsprogram från sjukgymnast. Jag tycker sjukgymnastprogrammet är det som ändå funkat bäst men det har bara haft effekt på inkontinensen, inte på framfallen. Annars så har du en poäng. En operation är trots allt ett stort ingrepp och inget man ska utsätta sig för i onödan. Knipträning i alla varianter är självklart det man ska prova först. Operation är andrahandsvalet om inte knipträning räcker. Men om alternativet är att kissa på mig resten av livet så tror jag ändå jag föredrar operationen.

Svar på tråden Framfall,,,,,jätte deppig