Lärare - vad begär du i lön?
Alla lärare som söker jobb nu, vad begär ni i lön? Hur lång erfarenhet har ni och i vilken ort är det ni söker jobb?
Alla lärare som söker jobb nu, vad begär ni i lön? Hur lång erfarenhet har ni och i vilken ort är det ni söker jobb?
Som helt ny lärare fick jag 19800kr i månaden. Jag hade ifs en termins erfarenhet, det gjorde 300 kr. Jag är 4-9 lärare i Falkenberg, i Halland. Nu ska jag bara jobba 75% så det blir lite mindre ut men mer fritid. Om man nu kan ha det som helt färsk lärare...
Ok, tack! Fler?
Jag har nästan 25 000 kr i månaden som gymnasielärare. I sommar har jag jobbat i 1 1/1 år. Jag arbetar i en mindre kommun fem mil ifrån där jag bor. Jag har 230 högskolepoäng varav en magisterexamen samt en fil kand. När jag skulle förhandla om lönen så begärde jag 24 000 kr. Jag har sedan fått löneförhöjning.
Det beror ju på i vilken åldersgrupp du skall arbeta samt vilken utbildning du har. Om du till exempel har en fil kand, magisterexamen och så vidare...
Hej hej...
Det där med lön är svårt tycker jag...
Jag tog min lärarexamen juni-06 och började jobba i augusti. Hade inte en aning om vad jag skulle ha för löneanspråk. Jag begärde 23000 och fick det. Jag är utbildad mot grundskolans tidigare åldrar och hade ingen (skol)erfarenhet sedan tidigare. I Stockholm där jag jobbar får de flesta runt 23000 skulle jag tro... på vissa andra platser i landet är det dock dessvärre lägre (fast i och för sig är det ju många gånger billigare att leva och bo på andra ställen än Stockholm).
Om du är i söka-jobb-tagen så är mitt råd att du inte ska vara rädd för att lämna ett löneanspråk du känner dig nöjd med. Tyvärr är det ju dock så i nuläget att det är ett flertal som konkurrerar om samma jobb...
Jag begärde 24000 och fick det. Nyexad lärare mot yngre åldrar(F-5) i Stockholm.
Om du går in på lärarförbundets hemsida kan du se vad miniminlönen är i varje kommun. Är själv högstadielärare sv/eng och har arbetat 2 år. Har 22.000 kr /mån. Ingångslönen brukar ligga runt 20.000 kr. Lycka till!!
Glömde skriva att jag arbetar i Helsingborg. I skåne är det inte (som tex i Sthlm) brist på lärare, därför är lönerna lägre här.