• Anonym (Anmäld mor)

    Någon mer som är anmäld till soc. på falska anklagelser, kan vi stötta varandra?

    Hej
    För en månad sedan blev min man anmäld till socialjouren under en helgkväll då någon i vårt bostadshus tyckte att han skrek och svor mot barnen och att våra barn var hysteriskt ledsna väldigt sent om kvällaran utan att någon tröstade dem. Inget av detta stämmer enligt oss utan vi ser detta som en falsk anklagelse som vi bestridigt. Vi har varit på möte hos socialsektreteare vilket upplevdes väldigt kränkande tycker jag. Det känns så hemskt att det bara är en sida som framkommer och det är anmälarens, det är det som sparas och den "sanningen" dokumneteras även om det vi bestrider också tas upp. Anmälan har i vår familj lett till en ständig oro och ett förösk till mer jämkande med barnen för att undvika protester.

    Det är kanonbra att möjligheten finns att anmäla anonymt men en anmälan kan också stjälpa en hel familj. Jag har ont i magen och mår så dåligt utav att någon i min omgivning inte tycker vi tar hand om våra älskade barn på bästa sätt. De kan inte se hur vi viskar att vi älskar som, läser sagor, busar, leker och myser utan har genom de lyhörda väggaran bildat sig en uppfattning som är så fel och totalt förvrängd. Tiderna i anmälan stämmer inte, min man ska ha sagt saker jag aldrig har hört honom yttra och jag finns inte ens nämnd i anmälan.

    Någon mer som är utsatt för samma sak och som nu måste vänta fem år tills anmälan försvinner ur registret?

  • Svar på tråden Någon mer som är anmäld till soc. på falska anklagelser, kan vi stötta varandra?
  • Anonym (soc sekr)

    Om det inte blir någon utredning, så hamnar ni inte i något register. Fast de kanske redan beslutat om att inleda utredning? Er sida kommer att komma fram i så fall! Ni har alla möjligheter att berätta om hur ni verkligen har det, och att tala om vilka personer ni tycker att socialtjänsten skall prata med. Naturligtvis pratar socialtjänsten också med andra, t ex skolan/dagis, om de anser att ni behöver utredas. Men ni får också ge förslag på personer som kan styrka att ni är bra föräldrar.

    Lycka till! Jag förstår att det är en jobbig situation och att det gör ont i magen. Jag hade känt likadant. Att bli ifrågasatt som förälder är nog bland det värsta som finns. Men om ni inte har några allvarliga problem, så kommer utredningen med all säkerhet att läggas ned utan åtgärd.

  • Anonym (jobbigt)

    jag vet hur det känns..
    allt känns skit, pest & pina...
    Delar gärna med mig av mina erfarenheter till dig & vi kan självfallet stötta varandra oxå.
    Nu ska jag visserligen anmäla min hemkommun & gå till tidningarna med hur dom har betett sig, de har gjort så mycket fel.

    Jag har aldrig fått förfrågan på att ge förslag på personer som kan styrka att jag är en bra föärälder. de pratar heller inte med dagis eller BVC.

    Min sambo, INTE barnens far, får inte vara med på mötena. trots vi har bott ihop snart ett år & minsta barnet är 17 månader.

  • Anonym (jobbigt)

    men det kanske bara är min kommun/mina soc,sekreterare som gillar att begå tjänstefel.


    ALLA är juh inte såna, tack & lov

  • Anonym

    vet hur det känns! fick en påhittad anmälan anonymt, enbart för att såra oss. Det blev inget dock av den men det känns ju i hjärtat. Sen kom jag och fundera på en sak. Har man rätt att polisanmäla en anmälan? Som är anonym? Så man får reda på vem som är så faklsk som gör såhär? Man misstänker ju alla.. undrar vem som är så falsk osv.

  • Helena Gordon

    Ja det undrar jag med. Någon anmälde min vän anonymt till soc pga att hennes dotter skulle vara varnvårdad eller nåt sånt.
    Detta var totalt falska anklagelser, men det är ju fruktansvärt obehagligt för min vän (även för mig eftersom vi rör oss i samma kretsar) om det finns nån omkring oss som vill vara så elak.

  • Anonym (Juice)

    Jag vet precis hur det är att bli anmäld anonym....
    Min tös sa att hon enbart fick äta glass (det lyssnade min fd vän och anmälde mej för!! Vi fick ett helvete,utredning osv...Men det fanns inget att ta på (hånler)!! Nu efter några år fick jag problem med ekonomin (fick inga pengar när jag var sjukskriven). De startade en utredning igen men före så satt de in en resurs(en stöd-person). För att kolla om jag var en bra mamma!! Har blivit så less så jag gick till Läns-styrelsen och överklagade (de på soc hotade mej med att det var ingen ide att överklaga). Då tog det fart jag mailade dem direkt LS alltså!! Men det gick jäkligt fort hahaha... De har nu dragit tillbaka allt de har ingen rätt enligt stadgarna att köra utpressning som de utförde mot oss!! LS satte press på vårt soc. kontor!! Jag har accepterat om vi fått ekonomisk rådgivning men att gå på mej att vara en dålig mamma!! Jag vill gärna prata me dej igen så hör av dej...

  • Bumbi mia

    Här är en till som har blivit felaktigt anmäld, av en enhetschef på psyk, som inte hade något med mig att göra. Men efter ett tele av min sambo som undrade över ett intyg som inte min läkare hade skickat till FK, så tolkade hon att min förmåga att vara mamma var bristfällig (enligt journal anteckningar).

    Dom tog upp mitt ärende på psyk på en behandlingskonferans och då hade enhetschefen sagt att hon skulle göra en anmälan, min psykolog blev upprörd och sa att hon tänkte inte gå med på att det skulle lämnas in en anmälan. Men enhetschefen körde över henne.

    I min journal så står det "det är tydligt att det råder delade meningar i behnadlingsgruppen om att göra en anmälan till socialtjänsten"

    Sen så träffade socialen oss, dom ville då att enhetschefen skulle vara med, men hon "hade inte tid" så min psykolog var med.

    Samtalet började med att socialtjänsten frågade psykologen "varför har ni gjort en anmälan?"

    Hon svarade ingen aning, det får du fråga dom som har gjort den.

    Mötet var över på 5min och socialen skulle ringa och prata med chefen för psyk mottagningen och fråga hur dom gör en anmälan som saknar grund.

    5 dagar innan jag fick ett brev från enhetschefen (om anmälan) så hade hon skrivit ett annat brev till mig, där hon hade skrivit att hon skulle ta över min behandling och koppla in socialen.
    I slutet så hade hon skrivit "jag anser inte att du är en dålig mamma", jag ringde upp henne och sa att jag ville behålla min psykolog och ifrågasätte varför hon skulle ta kontakt med socialen, hon blev skit arg och slängde på luren när jag ifrågasätte henne.
    5 dagar senare så får jag ett brev med en anmälan för att "min förmåga som mamma var bristfällig"

    Mycket konstigt

    Min läkare bad om ursäkt, för hon hade också stått med på anmälan, enhetschefen hade ljugit och sagt en massa saker som inte var sant.

    Jag kommer att göra en anmälan till HSAN, med hjälp av min psykolog och min läkare.


    Mamma till Ronja och Alve
  • whitetiger

    ska inte dra hela min story här
    ska iväg och grilla med ungarna snart och det skulle ta hela dagen att knappa
    men här är en till .. anmäld gång på gång anonymt och icke anonymt och INGEN av anmälningar har stämt
    det hindrade inte soc att förföllja oss under långa månader och år
    när saker och ting såg som värst ut så tänkte man först och främst inte på om man gjorde rätt eller fel .. utan hur OMGIVNINGEN skulle tolka det
    oki det skakade man av sig snabbt men ändå

    så tack alla *anmäll anmäll anonymt och snabbt* hetsare här
    jag hoppas verkligen att nån anmäller ER anonymt och snabbt så ni får uppleva vad ni rekomenderar !!!

  • Anonym

    Vi fick en nmälan om att det skulle vara skitigt hemma hos oss. Att barnen skulle leva i en sanetär olägenhet.
    In kliver två socsekreterare på fredagseftermiddagen (oanmält besök). De står i hallen och anser att det finns fog för anmälan eftersom det ligger tvätt på golvet (tvättstuga nästa dag) och sand på golvet. Det ligger även disk i diskhon och leksaker på golvet.
    4 Månaders utredning som sköts riktigt illa. Sen skriver de en rapport som inte stämmer. Bla står det att vår äldsta medicineras mot astma (hon har inte astma utan kruppar vid förkylning). Men de la iaf ner skiten. Nu tar det 5 år innan allt försvinner, men vi har iaf papper på att vi inte är några dåliga föräldrar.

  • Helena Gordon

    Jobbigt att behöva ha ett papper på att man är en duglig förälder.
    Hm, man kanske skulle införa att alla var tvungna att skaffa en "barnlicens".

    Tråkigt att Sveriges system inte funkar bättre.

Svar på tråden Någon mer som är anmäld till soc. på falska anklagelser, kan vi stötta varandra?