• Anonym (Anmäld mor)

Någon mer som är anmäld till soc. på falska anklagelser, kan vi stötta varandra?

Hej
    För en månad sedan blev min man anmäld till socialjouren under en helgkväll då någon i vårt bostadshus tyckte att han skrek och svor mot barnen och att våra barn var hysteriskt ledsna väldigt sent om kvällaran utan att någon tröstade dem. Inget av detta stämmer enligt oss utan vi ser detta som en falsk anklagelse som vi bestridigt. Vi har varit på möte hos socialsektreteare vilket upplevdes väldigt kränkande tycker jag. Det känns så hemskt att det bara är en sida som framkommer och det är anmälarens, det är det som sparas och den "sanningen" dokumneteras även om det vi bestrider också tas upp. Anmälan har i vår familj lett till en ständig oro och ett förösk till mer jämkande med barnen för att undvika protester.

Det är kanonbra att möjligheten finns att anmäla anonymt men en anmälan kan också stjälpa en hel familj. Jag har ont i magen och mår så dåligt utav att någon i min omgivning inte tycker vi tar hand om våra älskade barn på bästa sätt. De kan inte se hur vi viskar att vi älskar som, läser sagor, busar, leker och myser utan har genom de lyhörda väggaran bildat sig en uppfattning som är så fel och totalt förvrängd. Tiderna i anmälan stämmer inte, min man ska ha sagt saker jag aldrig har hört honom yttra och jag finns inte ens nämnd i anmälan.

Någon mer som är utsatt för samma sak och som nu måste vänta fem år tills anmälan försvinner ur registret?

• Svar på tråden Någon mer som är anmäld till soc. på falska anklagelser, kan vi stötta varandra?
  • whitetiger

men då måste man vara konsekvent och anmälla ALLA blåmärken ju
    det är väll ingen skilnad mellan blåmärke och blåmärke .. varenda en av dem KAN komma från mishandlande föräldrar

• Anonym (kränkt)

Men polisen!!! Har ni som blivit soc-anmäls blivit kallade till polisförhör med?

• Anonym (drabbad)

Vi gick ju igenom hela processen. Men förhör, åtal och rättegång. Min man var det som blev åtalad, jag (mamman) blev endast kallad till upplysningsförhör.
    Men det märkliga i vårt fall var att SOC trots att jag ladrig misstänkts för något brott eller inblanding i något sådant, behnadlade mig som om jag var precis lika misstänkt.
    Under hela utredningstiden (polisens utredning) blev jag fråntagen rätten att själv ta hand om min dotter.

Polisens förhör var helt okey, de förstod och lyssnade noga. Framförasllt var det väldigt måna om att inte tycka eller tolka något själva, till skillnad från soc, deras u7tredning innehöll inget annat än fakta.
    Åklagaren prövade ärendet i rätten, min man friades från alla anklagelser. Och man fastslog att BVC uppgett olika verisoner av vad som setts och anmälts, något som givetvis försvårat våra försök att frambringa sanningen.

Jag vet att det inte är någon stor tröst. Men försök finna styrkan, att tala sansat, stå på er, läsa allt, kräv att se utredningar, bvc-journaler, anmälan. Sedan kan Ni skriva, tala, överklaga och framför Er version.
    Man vinner inget på att bryta ihop, att skrika eller att känna en hopplöshet- allt det kan användas emot er.
    Försök istället att förstå, allt måste ju utredas- hur orättvist det än känns, svara på alla frågor- varken mer eller mindre.
    Sanningen kommer fram i slutändan.

Kram

• Anonym (kränkt)

Hej drabbad

Skönt att veta att man inte är ensam.
    Är bara så förbaskat rädd att de inte ska tro oss. Vad händer då, alltså om tingsrätten säger att man är skyldig till misshandel? Och kan det verkligen ske...jag menar....bvc, soc, läkare, vänner (alla inblandade) säger att allt ser bra ut.

usch....jobbigt det här.

Hur mår ni nu för tiden? Blev det några konsekvenser?

• Anonym

Och alla fängelser är fulla med oskyldiga människor...

• Anonym (kränkt)

Om det var ironi riktad mot oss så vart det inte kul anonym.

Kan du förstå hur det är att inte kunna sova, inte kunna äta, konstant vara orolig och rädd för att man ska bli fälld för något man ej gjort. Jag vet att det finns de som med flit gör illa sina barn och att denna process är ett ont måste men du måste förstå att det finns också dem som INTE gör det, och de är (förhoppningsvis) många fler.

• Anonym (M)

Jag tycker detta gått lite för långt, självklart ska man anmäla när man tror att ett barn far illa, säger ingenting om det, det är en skylldighet vi har! MEN som det ser ut idag anmäls det för att djävlas, för att hämnas osv så ska det inte få vara. För oss blev det ingen utredning men ändå så är det knappt man vågar höjja rösten till barnen när dom gör nåt fel... man tänker ständigt på om nån kanske missuppfattar nåt man gör, hur saker o ting kan se ut utifrån Det är inget kul...

Det som gör mej nästan mest förbannad i vårt fall är att om dom som anmälde oss hade gjort det med sina namn så hade det helt klart blivit ett rättsfall. Det är hot blandat med grovt förtal o riktigt kränkande. MEN anonymt så går det inte att göra nåt åt det... Rättsak ena secunden, inget att göra nästa.
    Jag tror på att få anmäla anonymt men INTE för socialen, det skulle stoppa dessa falska anmälningar. Alltså att den man anmäler får inte veta vem man är men soss. vad tror ni?

• proudparent

Nej dömer rätten Er så väger det tungt i socialens utredning förstås, men det skall vara så att socialens utredning och polisens utredning inte har med varandra att göra.

För vår del vägde förstås frikännandet tungt, det var ju lite svårt för soc att sitta i Länsrätten och hävda att Tingsrätten ljuger och har dömt fel (men man kan inte komma ifrån att de försökte, rejält oxå *suck*)

Det är en mardröm när att bli falkst anklagad.
    Och som nämndes tidigare, så är det något man får leva med resten av livet. Det är en obeskrivlig ångest som infinner sig vid varje BVC-besök och när man behöver söka sig till allmänvården. Man tror hela tiden att man andas, står, tittar, ler eller rör sig fel. Man får kramp i magen om dottern inte sitter i ens knä och bara kramar en hela tiden- tänk om de tror att min dotter inte gillar mig? Man blir knas...
    Men det är bara att lära sig och leva med det.

Stora kramar familjen Kantstött/ kärlek

• 4 Före 30
    Anonym skrev 2007-04-21 17:17:51 följande:
    gäller det små spädbarn som vanligtvis inte får blåmärken av sig själva så är det klart en bm undrar om hon ser ett blåmärke som någon troligtvis åstadkommit. Däremot låter det lite absurt att för ett enda blåmärke anmäla. ´Min son ramlade ur sängen en gång och såg halvt ihjälslagen ut i ansiktet men det anmälde ingen.
    Du vet om att det finns flertalet sjukdomar som framkallar blåmärken utan att ens huden vidrörts?
  • Anonym (drabbad)

Det här med blödarsjukdomar eller lätt för att få blåmärken vet ju ofta BVC om eller så utreder man det enkelt via ett blodprov.

Men visst är det olika. Och som andra sagt, det är ju svårt att veta vad som är misshandelsmärken och vad som är "trilla ur sängen" eller trilla i trappan etc.

Utreda bör man alltuid, frågan är bara om man stöttar och hjälper de som visat sig blivit utredda på fel misstanke.

En person som blir oskyldigt åtalad/ häktad blir ju tex hjälpt och i många fall åtgälldad på något sätt.

Kram från oss

Svar på tråden Någon mer som är anmäld till soc. på falska anklagelser, kan vi stötta varandra?