• Anonym (rådvill)

Vad kostar en vårdnadstvist?

Funderar på att söka enskild vårdnad om min 2-åriga dotter, då hennes pappa aldrig brytt sig och varit närvarande i hennes liv.
    Har tydligen rätt till rättsskydd via hemförsäkringen. Dock är min självrisk 20% av kostnaderna.
    Nu undrar jag vad ett sånt här mål kan tänkas kosta? Alltså, 20% av vad, ska jag betala?
    Någon som har varit med om detta och vet vad slutsumman brukar hamna på?

• Svar på tråden Vad kostar en vårdnadstvist?
  • Anonym

jag har hålt på i 4:A år med min sons pappa men har ger sig inte så just nu så är jag uppe i advokats kostnader på över 30.000men allt beror ju på om pppan ger med sig eller inte

• Anonym (S)

Min kompis sa igår att det inte kostar någonting. Hon är i två vårdnadstvister med två olika pappor. Hon har dessutom själv fått välja advokat men ingenting kostar.

• Anonym

Rättsskydd -Ditt försäkringsbolag betalar 80% utav kostnaden och du resterande. Den vanligaste formen.

Sen kan man få rätttshjälp och då går staten in och du betalar efter inkomst. Inte alla som kan få det.

• Huldahulda

Hej! När jag skiljde mig, hittade jag en advokat och berättade om problemet. HAN upplyste mig då om att jag var berättigad till rättshjälp. Kommer inte ihåg varför Tror att jag fick betala ca 3000 kr. Det var år 1994.Kan mycket väl ha ändrats!

• Tessa17

Hej jag ligger i vårdnadstvist och har blivit beviljat Rättshjälp.Jag planerar att köpa en bil för ungefär 80 000kr. Kan detta påverka min rätt till Rättshjälp. Är det någon som vet?

• Anonym (rådvill)

Är inte rättshjälp för såna som inte har skydd via hemförsäkringen?
    Jag har ju hemförsäkring, men undrar hur mycket de där 20 procenten kan tänkas bli...?

• velmajan

Rättshjälp får man om man tjänar under en vissa summa(http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____741.aspx). Vad slutsumman hamnar på beror på hur många "timmar" du behöver av advokaten. Har själv fått en uppskattad summa på allt mellan 10 000 till 30 000 kr. Men som första anonym skriver, det beror på hur "samarbetsvillig" den andre parten är, om det blir överklaganden osv.

Att inte välja är också att välja.
  • Anonym (rådvill)

10000-30000 totalt för dig, eller 20% av max 30000?

• Anonym (Mamma M)

Jag har rättsskydd, vilket jag har iom att jag har hemförsäkring, o det är rättsskyf´dd man "ska ha" i första hand - annars får man rättshjälp.
    Hur funkar det med rättshjälp, betalar man en viss procent själv ändå?

Min kompis har rättshjälp, o hon behöver bara betala typ ynka 3% själv då hon inte har ngn ordentlig inkomst.
    Sj betalar jag 20% själv, o min räkning (som jag ska betala själv) slutade på ca 16 000:-.
    Nu har pappan såklart överklagat, så det har tagit ytterligare ett halvår, så det kommer ju att bli dyrare....
    Sen har han lovat att han kommer att fortsätta stämma mig tills han får vv boende - så vad allt kommer att kosta mig i slutändan törs jag inte ens tänka på!!
    Är så LESS......

• Anonym

Till anonym Mamma M: Jag har skulder på över 60 tusen kr. Mitt barns pappa drev ärendet flera ggr i domstol....
    Kämpa på - Ge inte upp!

Svar på tråden Vad kostar en vårdnadstvist?