• dazeds

"Vem som helst kan bli mobbad"

sant eller falskt?

• Svar på tråden "Vem som helst kan bli mobbad"
  • Tilia

Dessutom tycker jag det finns en viss typ av människa som är nästan omöjlig att mobba. Jag svårt att beskriva 'vem' jag menar då, men jag tycker det finns en del individer som utstrålar så stark integritet att de bara inte känns nåbara.

(Förlåt mängden inlägg jag rapar upp - jag kan av någon anledning inte ladda upp inlägg längre än några rader i taget, helt plötsligt?!)

• R Mutt

I grundskolans tidigare år - ja. Grundskolans senare år - nej.

Bland de yngre barnen är mobbingen ofta mer tillfällig och impulsiv, det kan svänga snabbt inom barngruppen vilka som är populära resp. utanför osv.

När barnen blir äldre tar sig mobbingen mycket hårdare uttryck och det blir även tydligare att urskilja typiska personlighetstyper som tenderar att mobba resp. bli mobbade.

Givevis aldrig OK att mobba men för att kunna hantera mobbingen måste vi vara medveten om dess strukturer.Som lärare är jag därför observant på detta. Däremot skulle jag aldrig presentera det så inför eleverna just pga "skuldfrågan".

• Maddiss

Vem som helst kan bli mobbad, men inte vem som helst blir en mobbare.

Hänger inte heller med i R Mutts tro. Jag har själv gått på en högstadieskola med mycket mobbing. De tongivande för detta var personer som numera sitter på olika anstalter, offren var bara de som råkade komma i deras väg. Enligt mig var de inte mer utvalda än de okända människor som råkade ut för deras oprovocerade våld ute på gator och torg senare i livet.

• R Mutt

Att bli attackerad av värstingar som ger sig på "alla som råkar komma i dess väg" är per definition inte mobbing.

Visst är allt våld lika hemskt men det styrs av olika mekanismer.

I det mobbingfall jag swenast var involverad i var mobbarna en grupp flickor i 14-års-åldern som systematiskt frös ut och trakasserade en ensam flicka i klassen. I den gruppen var det en tjej med lite mer allvarliga personliga problem men övriga var "bara" osäkra typer med behov av at definiera sin makt och grupptillhörighet genom att trycka ner en annnan.

Vi gördet väldigt enkelt för oss genom att se mobbare som någon slags missanpassade, sjuka individer som säkert hamnade i fängelse sedan.

Så ser det inte ut. Precis som att vissa personlighetstyper löper större risk att bli utsatta förmobbing så finns det vissa personlighetstyper som är mer benägna attmobba.

Men det handlar fortfarande till största delen om "helt vanliga människor" i BÅDA grupperna.

Jag har sjukt mycket problem med föräldrar som har den inställningen som Maddis kommer med... attmobbare är någon slags värstingar. Det gör nämligen att de inte alls kan acceptera att just deras lilla söta tös faktiskt har varit med och mobbat.

Den attityden hjälper verkligen inte till i arbetet mot mobbing.

• R Mutt

Har problem med mellanslagstangenten kan tilläggas...

• uniMog

R Mutt, otroligt bra skrivet!

Nullus Anxietus
  • Nisses lada brinner
    Bonanza skrev 2007-04-13 19:52:22 följande:
    Jag tror inte att det är så. Barn som är självsäkra och kan stå upp för sig själva blir inte mobbade. Det fungerar helt enkelt inte. De som blir mobbade hyser ofta brist på social kompetens, eller så är de osäkra i sig själva. Ibland kan det räcka med att vara precis som alla andra, bara inte tillräckligt självsäker när de första retorden kommer. Och då är man fast.
    Ursäkta mig, men det där var fan så dumt skrivet!

"De som blir mobbade hyser ofta brist på social kompetens"

Var har du hittat belägg för det?
    Slit mig i raggen Gösta!
  • Bonanza

celian - det har jag ingen källa på. Det är min egen åsikt. Men alltså som de kom fram i undersökningen jag har läst, det kan vara en ytterst liten sak, som att rätta andra när de har fel. Eller prata för högt. Men man är inte lika bra på att läsa av situationen som andra. Och det kan ju ses som en brist på social kompetens.

Svar på tråden "Vem som helst kan bli mobbad"